20 Chesjwan 5785 | 21 november 2024
Artikelen
Jodendom in praktijk     Hasjkafa     Feest- en Gedenkdagen     Samenleving     Geschiedenis     Antisemitisme     Israël     Media     Publicisten     
Hoe mindfulness vanuit de niet Joodse wereld ongeveer werkt
Publicatiedatum: donderdag 30 december 2021 Auteur: de redactie | 1.586 keer gelezen
Redactie, Gezondheid, psychologie en sport, Geloof en vertrouwen in Hasjem, Sjabbat, Tesjoeva [Inkeer], Moessar [ethiek], Leer van Rabbi Nachman, Hasjkove volgens de RaMCHaL »
ls je Wikipedia erbij pakt zegt deze online encyclopedie het volgende over Mindfulness.

Mindfulness of achtzaamheid wordt vaak gedefinieerd als ‘het bewust aandacht geven aan het moment, zonder hierover te oordelen’ (Kabat-Zinn, 1991). Deze definitie verwijst naar het vermogen om opmerkzaam te zijn van gedachten, gevoelens, lichamelijke sensaties en de fysieke omgeving op een accepterende manier, zonder te oordelen of iets goed of fout is. Daarmee leert men om (negatieve) gedachten en gevoelens te beschouwen als voorbijgaande gebeurtenissen in plaats van feiten, zodat zij hier gemakkelijker afstand van kunnen nemen. Mindfulness helpt daarbij in het herkennen van automatische, soms onbehulpzame, patronen. Meer bewustwording in deze patronen kan leiden tot meer keuzevrijheid, om automatische reacties te doorbreken en te leren reageren op een behulpzamere manier.
Enkele misverstanden over mindfulness komen nog vaak voor. Zo roept mindfulness bij veel mensen de associatie van ‘zweverigheid’ op, doordat het vaak geassocieerd wordt met spiritualiteit. Mensen hebben de verwachting dat ze met mindfulness hun hoofd leeg kunnen maken of kunnen ontspannen. Mindfulness is een aandachtstraining, waarmee een houding van alertheid getraind wordt. Beoefenaars leren om de aandacht te vestigen op het moment, aan alles wat zich aan hen voordoet. Dit kan van het lichaam, emoties of gedachten zijn, maar ook zintuigelijke ervaringen door de omgeving [enz. bron].

Vanuit de niet Joodse wereld zou mindfulness heel erg goed tegen bijvoorbeeld angst kunnen helpen. Mensen zijn bang wat in de toekomst zou kunnen gebeuren in een bepaalde situatie.

Er wordt dan gezegd dat mindfulness een manier is om jezelf en de wereld te ervaren waardoor je volledig [in ‘volheid’] kunt leven zonder dat bijvoorbeeld angst je in de weg staat. Want, wordt er gezegd, mindfulness is veel en wel:
  • mindfulness is leven in het hier en nu
  • mindfulness is je focussen op wat er om je heen gebeurt, wat jou weer zou afleiden van ongewenste gedachten
  • mindfulness is aandacht hebben voor al jouw zintuigen, zodat je andere dingen voelt en ervaart in plaats van de fysieke symptomen van angst, zoals bijvoorbeeld een knoop in je buik
  • mindfulness laat jezelf zijn zoals je bent zonder dat je tegen jezelf vecht en niet verstrikt raakt in bijvoorbeeld angst
  • mindfulness is leven in het heden, klaar om volledig zonder bijvoorbeeld angst - die in de voorhoede van je gedachten en emoties ligt - te leven.
Er wordt bijvoorbeeld - mindfulness gebruiken tegen angst - geleerd dat racegedachten onderdeel zijn van angst. De gedachten worden gevuld met zorgen, angst, spijt en ingebeelde toekomstige [voor jou] verschrikkelijke gebeurtenissen. Omdat gedachten en emoties met elkaar verbonden zijn, worden door racegedachten angstige, kolkende emoties gecreëerd. Op hun beurt veroorzaken deze emoties weer angstige gedachten. Voor je het weet zit je in een vicieuze cirkel.
Racegedachten zijn overigens consistente, aanhoudende, vaak opdringerige gedachten die snel achter elkaar komen. Deze gedachten zijn moeilijk af te sluiten en kunnen focus en concentratie belemmeren, slaap verstoren en jouw dagelijkse levensloop beïnvloeden [bron].

Nog steeds mindfulness voor angst als voorbeeld genomen, veronderstelt men dat je door mindfulness deze angstige vicieuze cirkel zou kunnen doorbreken. Met mindfulness vervang je jouw zorgen over het verleden en angsten over de toekomst met neutrale, niet-oordelende observaties van het heden. Dit zou zowel voor de gedachten als emoties kalmerend werken.

Wanneer je mindfulness gebruikt om jezelf de vicieuze cirkel van angst te doorbreken, zou jij jezelf volgens de niet Joodse interpretatie jezelf toestaan om de angst los te laten. Je zou dan stoppen met worstelen en je zou de dingen gewoon accepteren voor wat ze zijn. Acceptatie zou namelijk niet toegeven aan angst; het is op die manier afstand nemen van de negatieve gedachten en emoties. Hierdoor zou je jouw negatieve gedachten en emoties van een afstand kunnen observeren.

Mindfulness zorgt er niet voor dat je aan je angst en problemen ontsnapt, maar mindfulness zorgt ervoor dat je afstand neemt van angst en problemen. Dit zou ervoor zorgen dat je in het huidige moment leeft zonder ergens een oordeel [misschien ook mening?] aan te hangen. Zodra je je gedachten gericht zijn op het hier en nu, zou er minder ruimte voor angstige gedachten en emoties zijn.

Wetende dat mindfulness angst zou verminderen, is één ding. Het daadwerkelijk beoefenen zou iets heel anders zijn, omdat dit niet altijd even gemakkelijk en natuurlijk is.

Mindfulness zou een staat van ‘zijn’ [dus er is geen plaats voor verleden en toekomst] zijn. Zoals met alles, zou je geduld nodig hebben om het te bereiken. Mindfulness in zijn meest basale vorm zou simpelweg aandacht schenken aan wat er om je heen gebeurt, in plaats van verstrikt te raken in je angst. Niet Joodse vorm van mindfulness leert
  • zicht te gebruiken om kleuren waar te nemen, maar ook andere bewegingen om je heen, maten, enzovoorts
  • mindfulness leert je te luisteren. Wat hoor je? Hondenpootjes over de vloer? Andere voetstappen? Stromend water? Rijdende auto buiten? Stem je volledig op het geluid af
  • mindfulness leert dat je dingen moet aanraken. Voel de verschillende texturen van verschillende voorwerpen
  • mindfulness leert dat je je reukvermogen moet gebruiken. Zo zou etherische oliebranders kalmerende geuren afgeven. Je kunt ook naar buiten gaan en de natuur ruiken
  • mindfulness leert bewust te zijn van je smaak. Drink of eet iets, concentreer je op de smaken en geniet
  • mindfulness leert dat diepe ademhalingstechnieken helpen. Wees bewust van het geluid van de adem en wees bewust van het gevoel dat je middenrif uitzet en samentrekt
  • mindfulness leert dat je kunt wandelen op een heel bewuste manier. Kijk goed om je heen wat je ziet, ongeacht welk tempo je loopt. Doe dit met behulp met jouw zintuigen
  • mindfulness leert bewust te eten, zodat je niet je maaltijd of snack naar binnen raast, terwijl je ondertussen angstige racegedachten hebt. Door aandachtig te eten wat je eet en proeft, wordt je van de angst volgens mindfulness vanuit de niet Joodse visie weggetrokken
Bottom line is dat je aandacht moet schenken aan het huidige moment in plaats van in de vicieuze cirkel van angstige gedachten en emoties. Dit vereist geduld en geen oordeel ergens aan te hangen. Wanneer de angstige gedachten terugkeren naar de voorgrond van je geest en aandacht, dan zou je moeten accepteren dat dit normaal is. Dit moet je erkennen om vervolgens weer te terugkeren naar jezelf. Met dit proces zou je je hersenen trainen waardoor de angst getemd zou kunnen worden.

Het gebruik van mindfulness tegen angst zou een lonend proces zijn. Mindfulness stelt je in staat om zorgen en angsten te vervangen met dingen in het huidige moment die veel aangenamer zijn.

Mindfulness, zoals wij die kennen, kent zijn oorsprong in de medische wereld als formele vorm van behandeling tegen chronische pijn. Patiënten die fysieke pijn ervoeren, worstelden niet alleen met de pijn zelf, maar vermeden ook activiteiten die voor hen belangrijk waren. Sommigen van hen vertoonden ongezond gedrag als afleiding van de pijn. Er kwam ook verdriet bij omdat ze niet het leven leidden dat ze wensten. Naast de pijn zelf, was namelijk de pijn van pijn hebben.

Pagina index:
Copyright © 2021 Jodendom Online
 
 
Contact Zoeken Noachieden Online Beheer
 
Copyright © 2024 Jodendom Online. Alle rechten voorbehouden.