Op het moment dat je jezelf onderwerpt aan een externe stem die je aanstuurt om invulling te geven aan je uiterlijke verschijning, dan raak je gefragmenteerd van je ware aard en identiteit: je ziel. Je kijkt constant naar buiten en zo vlucht je voor je eigen G’ddelijke vonk binnenin. Wat je dan mist is kalmte.
Een advies om je te helpen om mindfulness en kalmte te bereiken, is ademhalen. Ademen met de bedoeling om Hasjem te leren kennen, Hem bedanken voor elke ademhaling, onszelf de rust gunnen om onszelf te horen en om te proberen onze eigen ware stem te horen. Sommigen zullen misschien verrast zijn door de kracht - en het positieve effect ervan op onze emotionele en spirituele toestand, maar slechts een paar minuten per dag rustig ademhalen meditatie zou echt een verschil voor onze emotionele en spirituele toestand maken!
Het probleem is dat wij vreemden zijn voor onszelf. Veel mensen kennen hun essentie, de ziel, niet. Zij kennen alleen hun uiterlijk [lichaam] waarin we als ziel gekleed zijn. Hasjem geeft ons leven vanaf de allereerste ademtocht die we in deze wereld nemen, maar onmiddellijk nadat we zijn geboren, wordt onze ziel verzwolgen door onze fysieke krachten en wensen. Wat wordt de heersende macht over een persoon? Het uiterlijk dat naar buiten is gekeerd naar de buitenwereld. Door middel van het externe zelf is hoe mensen leren handelen en overleven om gunst te vinden bij anderen [of het nu voor persoonlijke doelen of voor vriendschappen is]. Dit omdat wij allemaal in deze competitieve wereld leven. Deze externe krachten beheersen zo over je leven dat je ze identificeren als ‘ik’. “Zo ben ik nu eenmaal, daar doe je niets aan”, hoor je erg veel. Maar diep van binnen ligt onze G’dddelijke ziel begraven en verborgen. Hoe onthullen we ons ware zelf, deze *nesjama, G’ddelijke ziel?
Rav Bezenson leert in zijn boekje Neshema Nishima [ (blz. 25-26] - letterlijk Ademhaling van de Ziel - dat een persoon die op een eenvoudige manier diep ademhalen begint te oefenen, snel de tekenen van zijn ware zelf zal ontdekken. Zijn ziel zal aan zichzelf openbaren. Onze ziel schreeuwt van binnenuit “Ik ben jouw ware zelf!” Je begint jouw ware essentie te herkennen. Je begint jouw eigen stem te horen.
Dit is het begin van het actualiseren van je ware zelf: jezelf afscheiden van jouw externe perspectief, het externe zelf dat door samenleving ons is opgelegd.
We leerden dus dat we door ademhalen meditatie de stem van de ziel zullen leren horen, maar ook dat we het licht van de ziel zullen ontdekken. Zo leert Rabbi Nachman in zijn boek Tsaddik [instructie 37] dat wanneer iemand tesjoeva - terugkeren tot Hasjem - wil doen, hij van zichzelf een nieuwe schepping moeten maken. Door diep te ademen, kun jij jezelf transformeren tot een nieuw schepsel. Waarom is ademhalen meditatie hierdoor onmisbaar tijdens tesjoeva?
Rabbi Nachman leert vervolgens dat iedereen die leeft, nooit stopt met ademen. Ieder moment ademt hij lucht in en uit. Dit is de belangrijkste vitale bron. Omdat adem de kracht heeft om je te transformeren tot een nieuw persoon, heeft die adem een roechnisje, spirituele, bron boven. Iemand die goed is, zal de goede bron van adem naar beneden trekken, maar een slecht persoon haalt zijn adem uit een treife, onzuivere, bron. Daarom moet je wanneer je tesjoeva doet, er voor zorgen dat je jezelf loskoppelt van de negatieve bron vanuit jij je adem haalt [dus het vermijden van alle slechte invloeden in je leven]. Door diep adem te halen en je verzuchten over de zonden die je gedaan hebt, ben je instaat je los te koppelen van de treife bron en dan pas kan jij jezelf verbinden met de bron van heiligheid. Je ontvangt op die manier een nieuwe bron van vitaliteit en je lichaam wordt ook vernieuwd.
Dit onderdeel van Joodse mindfulness, jisjoev hada’at, wordt bevestigd in het artikel “Het tijdperk van angst, het klimaat van de komst van de Mosjiach”. Daar wordt geleerd dat angst veroorzaakt wordt door zonden in dit en vorige gilgoeliem, reïncarnaties. Want in feite koppelt jisjoev hada’at angst direct aan zonden en geeft vervolgens middels mindfulness oefeningen en handvatten hoe je tesjoeva kunt doen. Hierdoor raak je weer in balans met jezelf en daardoor kun jij je weer kunnen verbinden met Hasjem.
---> Daarom heeft gewone niet Joodse mindfulness geen zin, aangezien het aspect van tesjoeva, het terugkeren tot Hasjem en het belijden van je zonden, daar wordt overgeslagen waardoor je nooit ware mindfulness kunt bereiken. ←--
Hoe sluit het concept van ademen aan op mindfulness, op meditatie? Ten eerste. Neem de tijd om rustig aan te doen en je te concentreren op je ademhaling. Wanneer we rustig aan doen om een paar keer diep adem te halen, helpt het ons om rustiger te worden. Je stelt jezelf in staat je gedachten en gevoelens te observeren. Observeer vervolgens jezelf zonder jezelf te veroordelen, maar stel jezelf vragen. Wat voel ik nu? En waarom voel ik me nu zo? Dit is het poort naar jouw innerlijke wereld. Je haalt jezelf uit de drukte van de dag om jezelf de ruimte te geven om te ademen en om je van bewust te zijn dat Hasjem het is Die ons deze levensadem geeft! Hierdoor kunnen we Hem bedanken voor iedere ademhaling.
Zo kan het advies zijn om iedere dag 5 à 10 minuten tijd vrij te maken voor persoonlijke tefillah - gebed [naast onze verplichte gebeden]. Tijdens de tefillah kun je jezelf toestaan om diep te ademen en proberen los te komen van de stress van de dag, verbinding te maken met je diepe innerlijke en dat helpt je vervolgens je meer verbonden te zijn met je persoonlijke tefillah, hitbodidoet. Het schijnt dat deze techniek, slechts 5 à 10 minuten per dag, in verloop van tijd het gevoel van vernieuwing en positiviteit door de dag heen brengt.
*footnote: de nesjama wordt ook de nefesj elkokiet genoemd. Niet Joden hebben in hen geen nefesj elokiet, nesjama. Bij hen hangt deze G’ddelijke ziel boven hen. Wanneer zij G’dsvrezend zijn, blijft de nefesj elkokiet bij hen boven hangen. Wanneer zij Hasjem afwijzen, zal de nefesj elkokiet van hen weggaan [Kabbalah And Meditation for The Nations van Rav Yitzchak Grinsburgh; hoofdstuk 3 The Mystical Symbolism of the Seven Laws of the Bnei Noach, The Nature of the Soul blz. 55]. Het verliezen van de nefesj elokiet is kareet [afsnijden van de ziel] en het lichaam gat in feite langzaam dood zoals een mooi bos bloemen in een vaas. Rabbi Anava noemt deze mensen levende zombies. Joden daarentegen, seculier of charedisch of er tussen in, hebben de nefesj elokiet altijd in hen. Wat voor zonde zij ook begaan, de nesjama, nesjomme, nefesj elokiet zal de Jood nooit verlaten.