Jisjoev Hada’at - Mindfulness - is in het moment [nu] zijn. In onze generatie is ‘in het moment zijn’ een van de moeilijkste dingen dingen om dat te kunnen bereiken. Je wordt constant afgeleid, constant sta je voor keuzes, constant heb je zorgen. Is het wel mogelijk om in jisjoev hada’at tijdens de huidige generatie te komen? Hoe kunnen we in het heden leven?
“Heden wanneer jij Zijn Stem wil horen”Tehilliem 95:7. Je moet je alleen concentreren op de dag waarin je nu leeft. Dit geldt op gebied van werk, het doen van boodschappen en alle andere taken. Soms lijkt het erg zwaar om Hasjem te dienen. Maar wanneer je bij jezelf denkt dat je alleen deze dag hebt om Hem te dienen, dan kan dat niet zo’n grote last zijn. Daarom moet je mitswot ook niet uitstellen naar morgen. Morgen is namelijk een compleet andere wereld. Daarom wijst rabbi Nachman in Likutei Moharan I instructie 272 dat als je vandaag Zijn stem wil horen, je moet concentreren op het heden, op het nu om Hem te dienen.
Daarom, zo leert Reb Noson [Rav Nathan Sternhartz], dat je geen zorgen hoeft te maken over de zorgen van morgen. Iedere dag moet nieuw zijn. Denk daarom geen dag vooruit. Maar stop al je kracht en zaligheid in vandaag. In het heden [Brieven van Reb Nosson, Healing Leaves, Brief 42].
Het advies is dat je moet proberen gefocust te zijn op de dag die voor ons ligt, zowel in fysieke als in spirituele zin. Wat zijn jouw doelen voor vandaag? Wat is nu jouw prioriteit? Wat kan jij nu doen dat goed en productief is? Dit neemt niet weg dat het wel nodig is om tijd te maken voor zelfreflectie over het verleden. Nadenken en dawnen over de problemen waarmee je in het leven worden geconfronteerd, blijft noodzakelijk.
Het volgende verhaal van rabbi Nachman leert wat er wordt bedoelt hoe je jisjoev hada’at moet gebruiken om in het heden te leven.
De Chacham [Wijze] en de Tam [Simpele] woonden in een kleine stad beide als enige zonen. Hun beider vaders waren rijk, maar op een gegeven moment kwamen de vaders in de problemen en verloren al hun geld. De Chacham en de Tam moesten nu zelf werken om in leven te blijven, omdat de vaders niet meer de middelen hadden om hen te onderhouden. De Tam ging in de leer en wilde schoenmaker worden. De Chacham besloot de wereld rond te reizen en zijn tijd te besteden met het bedenken welk beroep hij zou willen gaan doen. Na een aantal banen, zei de Chacham dat hij nog steeds niet klaar was om zich te seattlen, een beroep te leren en te trouwen. Hij was van mening dat hij nog jaren in het verschiet had om daarachter te komen. Hij wilde eerst genieten van het wat het leven te bieden had. Hoewel hij geen beroep had geleerd, was hij door zijn intelligentie in staat toch iets te bereiken. Maar na alles wat hij bereikte, werd zijn arrogantie alleen maar groter. Zijn arrogantie groeide zo erg, dat hij op iedereen neer keek. Hij wilde alleen maar meer bereiken en beter worden in de dingen die hij deed. Hij was een perfectionist. Hij was nooit in staat om gelukkig en in het moment te zijn. Hij was niet gefocust op vandaag. Zijn prestaties en de broches, zegeningen, van de dag waren nooit goed genoeg voor hem.
De Tam daarentegen maakte weinig gebruik van zijn intellect, maar probeerde simpelweg een beter mens te zijn en dichter tot Hasjem te komen. De Tam was altijd in simche - blijdschap - waardeerde wat de dag hem bood en was gelukkig met zijn lot. Dit ondanks hij erg arm was. Hij had altijd simche en leefde altijd in het moment.
Wat je hieruit kan leren, en dat zal in een volgende artikel ook blijken hoe, is dat de Tam het veel beter heeft begrepen. Wij ‘surfen’ ook zoals de Chacham over ‘de wereld van de [Mainstream] Social Media’, beperken onder andere door de MSM onszelf en gaan voorbij het werkelijke doel waarom wij hier zijn. Daarom is het leven in het heden een giga uitdaging in de wereld van vandaag waarin elk moment zoveel media en informatie binnen handbereik is. Het is zo gemakkelijk om te verdwalen. Het haalt je volledig uit het heden. Alles wat jij echt hebt, zijn de zegeningen van vandaag.