Poeriem komt van Perzische woordje "poer", wat "lot" betekent. Dit woordje komt van Megillat Esther: Daarom zij noemden zij deze dagen "poeriem" de loting. De naam poeriem is, ten aanzien van de andere jamiem toviem, op een andere manier gegeven. Bij andere feesten staat de gebeurtenis en de naam van het feest in verband. Zo kreeg het feest Pesach deze naam omdat Hasjem de huizen van de Joodse eerstgeborenen oversloeg (oepasach Adonaj ‘al-hapetach... en Hasjem sloeg deze ingangen over) toen Hij de eerstgeborenen van de Egytenaren sloeg. Op Poeriem werd de volledige natie, niet alleen de eerstgeborene, gered van uitroeiing. Deze miraculeuze gebeurtenis leidde niet tot uitdrukking in de naam Purim. Waarom niet? En waarom wordt deze feestdag slechts "Loting" omdat Haman middels het lot de Joden wilde uitroeien?
Poeriem is een duidelijke aanwijzing van de redding van Israël en de redding werd niet aan het feestdag "Poeriem" gegeven. Dit omdat de redding door middel van verborgen wonderen plaatsvond. Deze wonderen werden in natuurlijke gebeurtenissen verhuld. De wonderen verschijnen aan de oppervlakte wanneer wij de Rol van Esther nauwkeurig lezen. De woorden Megillat Esther zinspeelt op megaleh hester, de verborgen wonderen van Poeriem openbaren en te onthullen. Daarom dragen wij tijdens Poeriem maskers om aan te tonen dat dingen niet altijd zijn zoals zij lijken. Dat is ook de reden waarom de Naam van G'd in de gehele Megillah niet voorkomt.
Ons doel is Hasjem in deze wereld te onthullen, ook al lijkt het dat Hij niet in ons dagelijks leven aanwezig is. Dat is waar Poeriem omdraait. Daarom is het een belangrijke feestdag. Sterker, volgens de Zohar is Poeriem groter dan Jom Kippoer. Hoe kan de Dag van Boetedoening - door de Tora Jom Kippoer genoemd - net zo heilig als Poeriem zijn?
Ari z"l legt uit dat wij op Jom Kippoer ons onderwerpen en onze lichamelijke- en materiële verlangens neutraliseren door op die dag te vasten en te dawnen om zo het niveau van de engelen te bereiken. Op Poeriem verhogen wij en heiligen wij onze lichamelijke verlangen in plaats van deze te ontkennen. Met alle respect: wij zijn hoger dan engelen. De mens bestaat uit twee componenten: lichaam en ziel. Op Jom Kippoer prijzen wij Hasjem met onze ziel en negeren wij ons lichaam. Op Poeriem prijzen wij Hasjem door ons uit te leven met ons lichaam en dat is veel moeilijker. Dus kan Poeriem, indien goed benut, geweldiger zijn dan "Jom KePoeriem". De les van Poeriem is de gebeurtenissen in ons leven een loting (Poeriem) - toeval - lijken te zijn. Maar dat is slechts een illusie, een masker. Onze missie is de Poeriem te ontmaskeren en Hasjem in deze wereld te openbaren. We moeten aantonen dat alle gebeurtenissen rechtreeks onder heerschappij van Hasjem vallen. Daarom is het woord voor "samenloop" in Hebreeuws Mikreh: Mem, Koef, Reesj, Heh). Wanneer je de letters herschikt, krijg je Rak m'hasjem (Reesj, Koef, Mem, Heh): enkel van G'd!
©Rabbi prof. Efraim Sprecher 2008
|