Waarom laten veel chassidoes hun baarden vrij groeien? Er bestaan een aantal redenen:
Eerste reden is: Ge zult de hoekrand van uw hoofdhaar niet afronden; en de hoekrand van je baard zul je niet vernietigen. Wajjikra/Lev. 19:27. De Tora verbiedt dus bepaalde delen van je gezicht en hoofd te vernietigen. In Makkot 20a wordt het vernietigen geïnterpreteerd als scheren met een scheerapparaat. Dit verbod impliceert ieder instrument dat alle gezichtshaar volledig verwijderd en een gladde resultaat oplevert. De Chassidische Rebbes zoals deTzemach Tzeddek (1789-1866 Rebbe Menachem Mendel van Lubavitch, de derde leider van de Chabad en schoonzoon en opvolger van Rebbe Dovber van Lubavitch) is van mening dat iedere vorm van verwijderen van gezichtshaar niet onder de halachische dresscode voor de man valt (en laat een kerel zich niet kleden met de mantel van een vrouw,- want een gruwel voor de Ene, je God, is al wie zulke dingen doet. Dwariem/Deut. 22:5). De RaMBaM verklaart dat afgodendienaren de minhag hadden om henzelf glad te scheren.Daarnaast heeft de baard volgens de Kabbalahdertien stroken. Deze dertien stroken staan representatief voor Dertien Eigenschappen van G'ds Genade: Ene daalt in de wolk en stelt zich daar bij Mosje op; hij roept de naam 'Ene' uit. De Ene trekt voorbij, vlak voor zijn aanschijn en roept hij uit:
- Ene, Ene,
- Godheid ontfermend en
- genadig!-
- lankmoedig en
- overvloedig in vriendschap en
- trouw!-
- vriendschap bewaart voor duizenden,
- die onrecht verdraagt,
- overtreding en
- zonde;
- maar ongestraft: níets laat hij ongestraft,
- bezoekend het onrecht van vaders aan zonen en
- zoons-zonen,aan derden en vierden!
Sjmot/Ex. 34:5-7 De baard laten groeien is als het ware het ontvangen van deze Genade. Om te voorkomen dat het verbod in Wajjikra in geen enkel opzichte overtreden zou worden, hebben Joden door de eeuwen heen hun baarden vrij laten doorgroeien. Tot ongeveer halverwege 19e eeuw werd deze minhag gehandhaafd. Na die tijd was men over het algemeen van mening dat deze manier van het dragen van een baard ouderwets en achterhaald was. Echter de Chafetz Chaim (1838-1933 Rabbijn Israel Mair HaCohen Kagan, een belangrijke rabbijn van de Europese Joodse Gemeenschap voor WOII en schrijver van de Chafetz Chaim en de Misjnah Broerah die in Radin - Polen - woonde), was daar niet mee eens en protesteerde hier tegen. De Chassidoes moesten zich niet laten beïnvloeden door de tijd en juist de baard - dat zullen we in het volgende punt lezen - heeft een centraal punt in de dresscode van de Chassidische mannen.
De derde reden komt net als het vorige punt ook een Kabbalistische grondslag. Deze reden zit in het verschil tussen goede voornemens en de goede daden. Je weet dat je fout bent wanneer je je niet kan beheersen en boos wordt wanneer iemand onredelijk tegen je doet. Je wilt heel graag een bijdrage aan tzaddeka doen, maar je stelt het niet op een prioriteit. Etc. Er is dus een groot verschil tussen voornemens van goede daden - dus de voornemen wat haast het najagen van een droom is - en het uitvoeren van goede daden. De grootste stap die wij in onze persoonlijke groei kunnen nemen is te leren het verschil tussen goede intenties en het uitvoeren van de goede intenties. Die brug wordt gesymboliseerd door de baarden van de chassidoes.
Bron: Chabad Punt Org. |