Hoe maken we kiddoesj vrijdagavond? |
|
|
In vajechoeloe getuigen wij van het feit, dat Hakadosj Baroech Hoe (G’d) de wereld in zes dagen schiep en op vrijdagavond stopte met scheppen. Vajechoeloe is belangrijk omdat wij door het uitspreken van vajechoeloe a.h.w. partner worden van Hakadosj Baroech Hoe in ma’asee Bereesjiet – in de Schepping. Als je vajechoeloe om welke reden dan ook vrijdagavond voor het eten vergeten bent, kun je dit tijdens de maaltijd inhalen. Indien mogelijk moet men vajechoeloe dan... |
|
|
|
|
Wel of geen Pijes (Pijpekrullen) |
|
|
©foto credits: Aviva Matter and Spirit
Lag Ba’Omer de 33ste dag van de Omer telling staat voor de deur. Duizenden drie jaar oude jongetjes zullen afscheid nemen van hun lange mooie haren. Hun haren zijn sinds hun geboorte nooit geknipt. Tijdens Lag Ba’Omer gaat het gebeuren hun haar wordt geknipt om uiteindelijk alleen de pijes te laten staan. Waarom zijn er zoveel gebruiken omtrent deze pijes? Waar komt het vandaan? Hebben alle joodse mannen door de lange... |
|
|
|
|
Pad der Oprechten [Mesillat Yesharim] deel 13 |
|
|
Inleiding 13, hoofdstuk 14, 15, 16 en 17 In de volgende hoofdstukken gaan we onthouding [ haprisjoet ] en zuiverheid [ hataharah ] bespreken.
Met onthouding wordt bedoeld dat je als het ware uit het negatieve gaat [stapt] – poresj . Een gericht voorbeeld is wanneer jouw activiteiten in de maatschappij ten koste gaat van jouw vrees voor Hasjem, dan stap je uit de maatschappij.
Er bestaan drie vormen van prisjoet.
Onthouding van genoegens Bij onthouding van genoegens,... |
|
|
|
|
Het versoberen van de minhag van kitnijot? Pas op met je beslissing! |
|
|
Omdat Sefardische Joden wel peulvruchten en rijst eten tijdens Pesach maar dit voor de Asjkenazische Joden niet is toegstaan, bestaat er tegenwoordig veel verwarring over de zwaarte van het verbod van het eten van rijst en peulvruchten onder de Asjkenaziem tijdens Pesach. Dit omdat we hier spreken over een minhag - gewoonte - en niet over een Toraverbod zoals het verbod op het eten en bezitten van Chameets tijdens Pesach dat voor álle Joden geldt.
Lange tijd geleden heeft... |
|
|
|
|
Kabbalistische Toe Bisjvat Seder |
|
|
"Wanneer je komt naar het Land en jij plant daar een boom, zul je de vruchten als verboden beschouwen, 3 jaar lang zal het verboden zijn en niet gegeten worden. In het 4e jaar dienen zijn vruchten geheiligd te worden om Hasjem te prijzen. In het 5e jaar mag je zijn vruchten eten" [ Wajjiqra/Lev. 19:23-25 ].
"Er zijn 4 nieuwjaarsdagen... de 1e is Sjvat, het nieuwjaar van de bomen op basis van de uitspraak van Bejt Sjammai. Bejt Hillel heeft het geplaatst op de 15e van de maand" [ Misjnah... |
|
|
|
|
100 keer Dank Je Wel voor Hasjem |
|
|
In de Gemara [ Mechanot 43b ] leren wij dat wij verplicht zijn om 100 brachot, zegeningen, per dag [ook op Sjabbat!] te maken [zie ook S hulchan Aruch, Orach Chaim 46:4, 284:4, 290:1 ]. Dit omdat er in Dwariem/Deut. 10:12 staat geschreven: “we'attah jisra'el mah hasjem 'eloqecha sjo'el me'imach... Nu, Israël, wat [mah] vraagt Hasjem Jouw Gd van je?” Het woordje “mah” wordt gelezen alsof er “me'ah” – 100 – wordt uitgesproken. Waarom... |
|
|
|
|
De dreidel |
|
|
Naast de verplichte gebruiken die Chanoeka kent, het aansteken van de chanoekija en het extra danken van G'd, zijn er tal van gewoontes op deze dagen. Zo eten wij verschillende traditionele gerechten, zingen we bijpassende chanoekaliederen en spelen we met de dreidel.
Na het aansteken van de lichtjes, iedere chanoeka-avond bij het vallen van de nacht eentje meer, zit het gezin rondom de chanoekija en geniet van het samenzijn, de sfeer, de lichtjes, het lekkers èn het spelletje met... |
|
|
|
|
Sjavoeot: feest van de tien geboden en minhagiem |
|
|
De Midrasj meldt het toppunt van chotspe: op de dag dat het Joodse volk uitverkoren zou worden tot mamlechet kohaniem – een koninkrijk van priesters – en goi kadosj – een heilig volk – had zij zich verslapen! Waren ze oververmoeid van de woestijnreis? Het is ondenkbaar, dat niet minimaal een persoon op was om de rest wakker te maken voor de meest monumentale gebeurtenis uit de Joodse geschiedenis. We moeten dieper graven. Ik denk, dat de Joden zich expres versliepen... |
|
|
|
|
De 10 meest gestelde vragen m.b.t. de sederviering |
|
|
Bakken van matzes met de hand 1. Wat is beter voor Pesach: hand-of machinegebakken matzes? Sommigen prefereren handgebakken matzes omdat zij menen dat de machines nooit volledig schoon te maken zijn (zodat er kans bestaat dat achtergebleven deeg gaat rijzen); bovendien kan men via de machine minder intentie om de matzes voor de mitswa te bakken overbrengen.
Anderen prefereren machinaal bereidde matzes omdat de huidige matzebakkerijen de machines volledig... |
|
|
|
|
Poeriem in de Halacha |
|
|
In orthodoxe wijken in Israel beheerst Poeriem het straatbeeld. Vrolijkheid alom. Zich bedrinken werd een plicht. We moeten ons bedrinken tot we het verschil niet meer weten tussen Haman en Mordechai. De opdracht om te sjikkeren wordt ons reeds in de Talmoed door Rava medegedeeld: “De mens is verplicht zich te bedrinken op Poeriem tot hij het verschil niet meer weet tussen “vervloekt zij Haman” en “gezegend zij Mordechai”. |
|
|
|
|
pagina 1 / 4 |
1 | 2 | 3 | 4 » |
|
|