Ter gelegenheid van Poerim geven we elkaar zo graag. Een klein pakje met lekkers iets vullends voor de maag.
Beschouw het niet als een maaltijd zie het niet als etenswaar. Het gaat niet om de inhoud het gaat om het gebaar.
(Ondertussen hoop ik van harte dat u begrepen hebt mijn geheim. Dit stukje is niet zomaar een verhaaltje Neen, alles staat op rijm)
Terug naar Poerim naar de reden van het geschenk. Poerim heeft een geschiedenis maar Poerim is ook: gedenk!
Gedenk de tijden van weleer leer de geschiedenis van toen. En zie hoe de Joden streden zonder wapens en zonder legioen.
Mordechaj, de goede man, bracht kinderen bijeen. En leerde met hen Tora en Traditie dát hield de Joden op de been.
Toen hij met hen leerde toen keerde zich het lot. De joden zouden overwinnen en de snode Haman ging kapot.
Het gaat te ver om te vertellen binnen het bestek van dit gedicht. Wat er precies geschiedde en hoe werd het plotsklaps weer licht.
Het resultaat is wel een geweldig fijne dag. Normaal is er veel verboden op Poerim is er zoveel dat mag.
We sturen elkaar misjlo’ag manot ten minste twee direct eetbare dingen. Het gaat om de mitswa, het gebod, en niet om de honger te bedwingen.
De tweede mitswa van de dag: mattanot la’evjoniem, geld aan de arme vrouw of man. Een bedragje aan twee arme mensen op de intentie komt het an.
Samen eten wij een maaltijd se’oedat poerim noemen we dat. We zingen, we eten, we drinken tot we zijn apezat.
En dan horen we ook nog ‘s avonds en ’s morgens vroeg in sjoel. De geschiedenis van Ester poerim is een feestelijke boel.
Maar tussen al het gefeest staat één gedachte centraal. We doen het met z’n allen de éénheid geldt voor allemaal.
De vier mitswoth van deze dag binden de mensen aan elkaar. Juist in onze koude wereld is dit een goed gebaar.
Ik wens u namens de IPOR-rabbijnen gezondheid, nachat, sjalom en veel gein Nog vele jaren poerim heft het glas lechajim en roept uit: omein! |