Bakken van matzes met de hand
1. Wat is beter voor Pesach: hand-of machinegebakken matzes?
Sommigen prefereren handgebakken matzes omdat zij menen dat de machines nooit volledig schoon te maken zijn (zodat er kans bestaat dat achtergebleven deeg gaat rijzen); bovendien kan men via de machine minder intentie om de matzes voor de mitswa te bakken overbrengen.
Anderen prefereren machinaal bereidde matzes omdat de huidige matzebakkerijen de machines volledig schoon kunnen krijgen en de mitswa-intentie via een druk op de knop gerealiseerd wordt. Iedereen volge zijn eigen minhag. In Nederland is het bij velen gebruikelijk om gedurende de hele Pesach, inclusief de sederavonden, machinaal bereidde matzes te gebruiken.
Voor de sederavonden koopt men speciale matzes, zgn. sjemoere-matzes.
2. Welk gedeelte van de haggada en sederavond zou men al voor nacht[1] mogen doen in noodgeval - zoals met kleine kinderen of anderen die niet lang kunnen opblijven?
In noodgeval de gedeelten vanaf Ma'asé beRabbi Eliezer, zie de NIK-Haggada (Hausdorff) pag. 27 onderaan tot en met pag. 55 - met uitzondering van Rabban Gamliëel (pag. 51 midden tot en met einde pag. 53). Ook het gedeelte van de haggada, dat na de na-beracha over de wijn tot het einde van de seder gezegd wordt, m.n. Adier Hoe tot en met Chad Gadja (pag. 94 tot en met pag. 100) kan men voor nacht behandelen. Alle andere gedeelten mogen pas na nacht worden uitgesproken.
3. Wanneer mag het afikoman voor het laatst worden gegeten?
Het afikoman moet voor midder-nacht gegeten worden, omdat het afikoman aan het Korban Pesach - het Pesachoffer - herinnert, dat voor middernacht gegeten moest worden. Als het niet gelukt is om het afikoman voor middernacht te eten, moet het niettemin gegeten worden. Middernacht is het volgens de halacha om 1.42 uur. Tijdens de na-seder kan men nog zeer lang doorvertellen over de uittocht uit Egypte.
4. Bij welke onderdelen van de seder moet ik leunen en wat moet ik doen als ik dat vergeten ben?
Het is het beste om gedurende de hele sederavond te leunen, als teken van vrijheid. We leunen op een kussen of doek op de linkerhand.
We moeten leunen bij:
•karpas (er is een meningsverschil of men hier verplicht is te leunen). •het matze eten; •het drinken van de vier bekers wijn •koreech (de sandwich = matze + maror samen); Vergeten te leunen? • De eerste beker wijn moet men niet opnieuw drinken (omdat men anders opnieuw een beracha zou moeten uitspreken en dit zou lijken alsof er een vijfde beker toe wordt gevoegd aan de verplichte vier). • Bij karpas moet men niet opnieuw een radijsje of peterselie eten. • Bij de tweede beker wijn (vlak voor de maaltijd) moet men opnieuw een beker wijn drinken zonder beracha uit te spreken. • Bij het eten van de matze moet men opnieuw een kezajiet (een olijfgrootte) matze leunend eten. • Bij koreech (de sandwich) moet men niet opnieuw een combinatie van matze en maror eten. • Bij afikoman: Indien er nog niet ge-bensjt is of nog geen begin gemaakt is met birkat haziemoen moet een ander afikoman gegeten worden als dit niet te moeilijk is. Indien men reeds gebensjt heeft of een begin gemaakt heeft met birkat haziemoen of majiem acharoniem heeft gewassen mag men van het afikoman niet opnieuw eten. • De derde beker hoeft men niet opnieuw te drinken. • De vierde beker hoeft men niet opnieuw te drinken
5. Waarom is het de minhag op sederavond geen geroosterd vlees te eten?
Reden voor dit gebruik is dat men niet per ongeluk zal menen dat men het vlees van het Korban Pesach eet. Onder deze minhag valt ook kippenvlees of alle andere zaken die geslacht moeten worden om kosjer te zijn. Geroosterde eieren of vissoorten mogen gegeten worden. Volgens de minhag mag men ook vlees dat in een braadpan is klaargemaakt niet eten, behalve in geval van ziekte. Wanneer vlees eerst geroosterd was en daarna gekookt werd, is het toegestaan.
6. Hoeveel wijn moet ik drinken?
De beker moet het liefst helemaal leeg gedronken worden, maar als dat niet mogelijk is kan men volstaan met het drinken van het grootste gedeelte van de inhoud van de beker.
Hierover bestaan veel menings-verschillen. De Hebreeuwse maat van wijn die men in ieder van de vier bekers telkens moet drinken, heet een rewi'iet. Een rewi'iet is volgens de lichtste mening 86 cc, volgens de zwaarste mening 150 cc en volgens Rabbi Moshe Feinstein 97,95 cc. Men mag zelf kiezen welke mening men volgt.
7. Mag ik ook druivensap of frisdrank drinken uit de vier bekers?
De volgorde van de te prefereren dranken is:
1. pure wijn; 2. wijn vermengd met druivensap; 3. wijn vermengd met water; 4. druivensap; 5. druivensap vermengd met water; 6. rozijnenwijn of chamar medina (drank die je voorzet aan een niet-dorstige gast: een alcoholische drank, koffie, cola...dus geen water).
|