Gasten ontvangen is een groter dan de begroeting van de Sjechináh (Sjabbos 127a) De Baal Sjem Tov merkte ooit op: "Iemand kan er anders over denken, soms leidt het ontvangen van gasten tot verwaarlozing van Tora-studie of lasjon hara. Ondanks dat is het ontvangen van gasten groter.'
Wanneer een gast arriveert, brengt hij inzichten van de Tora mee. De gastheer ontvangt deze inzichten van Boven, corresponderend naar de natuur van zijn gast. Het Hebreeuwse woord voor gast is orei'ach. Dit wordt is afgeleid van ohr ches; het licht van de acht. De achtste Sefirah van de opstijgende Sefirot is Binah. Binah betekent "begrip"wat correspondeert met de Hemelse Tora en de G'ddelijke perceptie van de Olam Haba. Gerelateerd aan deze wereld, zo'n verheven perceptie uit het niets, zoals een gast uit het niets verschijnt. Dus, door je door voor een ander te openen, ontvangt de gastheer meer dan hij geeft: een verlichting van dit sublieme licht (Tolodos Yitschak, Likkutei HaShas, geciteerd in de Sefer baal Shem Tov, Veyeira 4).
Zoals iedereen zich blij uitlaten wanneer een gast arriveert, zal Boven de engelen zich blij uitlaten.
(Bron: David Sears "The Path of the Baal Shem Tov; early Chasidic teachings and customs)
©Jodendom-online 2007 |