Het is noodzakelijk om jouw daden te verbergen, zodat jij niet vroom in de ogen van anderen lijkt. Desondanks wanneer jij je niet op een hoog (spiritueel) niveau bevindt, dan moet jij je openlijk vroom gedragen. Wanneer iemand zich als iedereen gedraagt en zich uitsluitend in privésferen vroom gedraagt, dan zal hij uiteindelijk door de wereld verleid worden. Dus, door met gepaste motieven te handelen, zou iemand met ongepaste motieven kunnen handelen (Tzava'at Harisvash 65). Deze woordspeling kun je lezen in Pesachiem 50b (Red.: Tora studie niet omwille van G'd leidt tot studie omwille van G'd; dat betekent: je eigengereidheid verheffen door middel van onbaatzuchtige studie).
"Jeroesjalajiem is vernietigd omdat zij hun oordeel uitsluitend middels de strikte interpretatie van Halacha uitvoerden (Bava Metziah 30b)". Jeroesjalajiem insinueerde daarmee vanuit jirat hasjamajiem (red. Vrees voor de Hemelen: vrees voor Hasjem om afgesneden te worden van Zijn volk). Dus, door alleen te anticiperen op de letter van de Halacha, vernietig jij jouw jirat hasjamajiem. Desalniettemin, wanneer jij meer dan de minimale vereiste van de wet gedraagt, dan versterk jij jouw jirat hasjamajiem (Sefer Hazichronos I pag. 345).
(Bron: David Sears "The Path of the Baal Shem Tov; early Chasidic teachings and customs en "Parasja Pinchas" van Beth Hamidrasj).
©Jodendom-online 2007 |