13 Niesan 5780 | 07 april 2020
Artikelen
Jodendom in praktijk     Hasjkafa     Feest- en Gedenkdagen     Samenleving     Geschiedenis     Antisemitisme     IsraĆ«l     Media     Publicisten     
Fatsoenlijk dawnen - bidden
Publicatiedatum: woensdag 29 maart 2017 Auteur: de redactie | 818 keer gelezen
Redactie, Tefillot en Broches [Gebeden en Zegeningen], Moessar [ethiek], Leer van Maran Harav Aharon Jehuda Leib Shteinman »

Fotocredits: onbekend

- " Hasjem antwoordt op onze gebeden op drie manieren:
1. Ja,
2. Ja, maar niet nu en
3. Nee, Ik heb iets beters voor jou!" - 

Rav Shalom Arush sjlit"a

Een van de moeilijkste zaken in een Joods [en zeker ook in een niet Joods leven] is het dawnen, bidden, met volledige kavanah- goede concentratie, intentie. Wanneer je tijdens Sjmone Esre de broche "selach lanoe" [vergeef ons] zonder kavanah uitspreekt, moet je Hasjem vergeving moet vragen [Rosh in Orchot Chaim]. Maar dat geldt volgens Maran Harav Shteinman sjlit"a voor het hele gebed. Want Berachot 28b leert dat wanneer iemand op routine dawnt, dan zullen deze gebeden voor Hasjem niet bevallig zijn.
Meshechet Avot waarschuwt tot slot dat je van je gebeden geen gewoonte mag maken, maar dat je je gebeden "smeekbeden voor genade" moeten zijn.

Er zijn twee aspecten gebonden aan het gebed en wel het feit dat dawnen een mitswah is zoals alle andere mitswot die door de Tora en de Chazal zijn ingesteld. Dit betekent dat gebeden onderhevig zijn aan regels hoe je moet dawnen. Het tweede aspect is dat het verzoek die in de tefillah, gebed, zit ook werkelijk verhoord wordt. Uiteraard zijn daar factoren aan verboden wanneer wel en wanneer niet iemand gebeden verhoord worden. Dit besluit ligt uitsluitend bij Hasjem Alleen. Want er zijn ook gebeden die met goede kavanah zijn uitgesproken wel gehoord maar niet verhoord worden. Wat wel een zekerheid is dat tefillah dat slechts uitgesproken wordt zodat je "er van af bent" omdat het nu eenmaal "moet" heeft nagenoeg van minimale tot geen kans tot slagen. Integendeel. Zulk soort gebeden is een uiting van minachting naar Hasjem [zie ook Consequentie drie dat Hasjem de Enige Realiteit is: Hasjem is heel dichtbij ons]!

Wij weten allemaal dat een heel gebed geheel geconcentreerd uitspreken ontzettend moeilijk is. We hebben het dan niet over een kort gebed, maar over hele ochtend-, middag-, en avondgebed en met name Sjmone Esre. Maar het ergste is een tefillah dat ontvangen wordt zonder de intentie van kavanah. Omdat volgens Rabbenu Yonah in Sha'arei Teshuvah sec.1:6 bij het opzettelijk nalaten van slechts één mitswa wij als een dienaar zijn die tegen zijn meester zegt dat wij een bepaalde opdracht niet willen uitvoeren [oftewel: werkweigering], betekent dit dat je hiermee het Hemelse Juk dus afschut. Deze gedachte alleen al zou bij ons – wanneer we laks zijn in het dawnen – al een vorm van vrees moeten opkomen bij díe gedachte alleen al. Je bent immers niet meer dan iemand die zich tegen Hasjem rebelleert.

Daarom moeten we dagelijks goed ons best doen om met kavanah te dawnen. Dat zal met vallen en opstaan gaan, maar zolang er maar progressie in zit, zitten we op de goede weg.

Dit artikel geldt ook voor Noachieden. Ook al hebben zij geen vaste tijden voor gebed, er zijn momenten op de dag en momenten in het leven algemeen dat een Ben Noach moet dawnen. De regel met kavanah dawnen is ook voor hem!

Bron: Leading with love van Maran Harav Aharon Yehudah Leib Shteinman sjlit"a

 

©Jodendom-online 2017

Copyright © 2017 Jodendom Online
 
 
Contact Zoeken Noachieden Online Beheer
 
Copyright © 2020 Jodendom Online. Alle rechten voorbehouden.