28 Niesan 5784 | 06 mei 2024
Artikelen
Jodendom in praktijk     Hasjkafa     Feest- en Gedenkdagen     Samenleving     Geschiedenis     Antisemitisme     Israël     Media     Publicisten     
Jisjoev hada’at toepassen door middel van het innerlijke Licht van de Torah
Publicatiedatum: donderdag 30 december 2021 Auteur: de redactie | 1.215 keer gelezen
Redactie, Gezondheid, psychologie en sport, Geloof en vertrouwen in Hasjem, Sjabbat, Tesjoeva [Inkeer], Moessar [ethiek], Leer van Rabbi Nachman, Hasjkove volgens de RaMCHaL »
We eindigden in het vorige stukje met de *Or Risjon [‘Or Risjon, het licht van Dag Eén]. het Eerste Licht op Dag 1 in Bereesjiet/Gen. 1. We gaan daarop verder.

Er is tegenwoordig veel belangstelling voor een aspect van de Torah dat in onze tijd steeds meer wordt onthuld: Penimioet Hatorah, het innerlijke licht van de Torah. Wat betekent het innerlijke licht van de Torah? Is dit aspect van de Torah voor iedereen?

Rabbi Nachman legt in instructie 33 van deel één van Likutei Moharan uit dat het innerlijke licht van de Torah de aanwezigheid van Hasjem Zelf is. Hasjem plaatste Zijn Licht in de Torah. Het Licht, Penimioet Hatorah, maakt de Torah G’ddelijk. In het innerlijke Licht van de Torah kan Hasjem's aanwezigheid worden gevoeld en worden ontdekt.

Rabbi Nachman leert ook in Likutei Moharan, in de 7e instructie, deel twee, dat een echte tsaddik, een echte leider zoals Mosje Rabbenoe, genade heeft met het Joodse volk. Hij probeert leden van het volk altijd te helpen hun wegen te corrigeren en hen terug te laten keren tot Hasjem. De zwaarste last die een persoon namelijk draagt, is de last van de zonde. De Joodse ziel kan deze last vanwege haar bijzondere heiligheid niet dragen. De tsaddik helpt het Joodse volk ware kennis en ontzag voor de Hemel te krijgen. Deze eerder genoemde jirat sjamajiem helpt hen hun zonden achter zich te laten. De enige reden waarom een ​​persoon in zonde valt, is te wijten aan dwaasheid. Zij hebben geen kennis van het feit dat Hasjem de enige ware Koning is en dat Hij over alles en iedereen regeert. Ze voelen en ervaren Zijn aanwezigheid op dat moment van zonde niet. De tsaddik openbaart aan het Joodse volk de ware kennis van G’d. Hij is ook in staat om ieder persoon te bereiken, op welk laag niveau ze zich ook bevinden. Hij kan hen laten zien dat wat er ook gebeurt, Hasjem nog steeds bij hen is en dicht bij hen. Hij sterkt hen om niet te wanhopen, in iedere situatie dan ook.

Dus de taak van zo’n tsaddik of een toonaangevende rabbijn is voor iedere Jood [ook niet Jood als hij zich echt onderwerpt aan zijn autoriteit] een verbinding te maken tussen hem en het ontzagwekkende Penimioet Hatorah. Dit is ook de taak en missie van rabbaniem die kiroev programma’s leiden zoals rabbaniem Anava, Mizrachi, Reuven, Zitron en Ga’on [Genie] Rav Zamir Cohen sjlita’. Middels moessar, ethiek, leren zij je hoe je je aan de mitswot van de Penimioet Hatorah kunt houden. Maar ook hoe jij je moet gedragen.
De hele missie van zulke rabbaniem en tsaddiekiem is om Joden [en dus ook niet Joden] te helpen het doorbreken van de cycli arrogantie en zonde, zodat er ruimte is voor Hasjem’s Licht in jou te schijnen. Want wanneer je arrogant bent, ben je zo opgeblazen en vol van jezelf, dat er geen ruimte is voor de Allerhoogste.

Door het krachtige innerlijke licht dat deze grote persoonlijkheden voor ons toegankelijk maken, ben je in staat met meer emoenah en bitachon [geloof en vertrouwen] en opmerkzaamheid van het ‘nu’ te leven. Zij onthullen aan elke persoon op hun niveau een diepere kennis, dat Hasjem van ons een voor een heel veel houdt en dat Hij het goede met ons voor heeft.

*Footnote: ‘Or Risjon, het Eerste Licht in Bereesjiet/Gen.1. Andere benamingen voor het Licht zijn: ‘Or Hağanoez, ‘Or Mosjiach, de Sjefa, Jom [Dag] etc.
Pagina index:
Copyright © 2021 Jodendom Online
 
 
Contact Zoeken Noachieden Online Beheer
 
Copyright © 2024 Jodendom Online. Alle rechten voorbehouden.