16 Niesan 5784 | 23 april 2024
Artikelen
Jodendom in praktijk     Hasjkafa     Feest- en Gedenkdagen     Samenleving     Geschiedenis     Antisemitisme     IsraĆ«l     Media     Publicisten     
Tijd om te huilen, tijd om te lachen
Publicatiedatum: dinsdag 06 oktober 2009 Auteur: Redactie | 2.398 keer gelezen
Redactie, Nazi's, Amalek »

Een vrome Jood die in New York woonde, reed op een dag door de straten van New York toen hij opeens op de rem moest trappen omdat er opeens een oude dame zonder uitkijken overstak. Op een haar na heeft hij haar niet geraakt, anders was ze zeker dood geweest. De man slaakte een zucht van verlichting. Maar op een of andere manier reed hij op dat moment, zonder dat hij het door had, een ouder stel aan. Toen hij hen over zijn motorkap zag vliegen en uitstapte om te kijken hoe zij er aan toe waren, raakte hij in een diepe shock. Deze vrome Jood had per ongeluk de stel doodgereden.
Hij kwam pas een beetje bij toen hij zich voor de rechter moest verantwoorden. Deze wilde hem dood door schuld opleggen, toen een ooggetuige opstond en zei: "het was zijn schuld niet. Hij was niet dronken, reed keurig en hij remde voor het stel keurig op tijd. De reden dat hij hen toch aanreed was omdat er een olievlek op het wegdek lag; op het moment dat hij voor de mensen moest remmen. Dit ongeluk is buiten zijn schuld om gebeurd." De man werd vrijgesproken.

Toch was hij dood ongelukkig dat hij deze mensen heeft doodgereden. Hij rouwde en at dagen niet. Het aardse gerechtshof mag hem wel vrijgesproken hebben, maar de Hemelse Beet Din kan daar heel anders over denken. Dat dagen niet eten en zichzelf in diepe rouw dompelen, zijn een van de voorschriften van de Halacha wanneer je per ongeluk iemand doodt. Zijn vrouw maakte zich zorgen om hem.

Na deze periode van zelfonderzoek en rouw bleef een fundamentele vraag voor de vrome Jood staan: WAAROM is dit gebeurd. Waarom kwamen deze mensen om door zijn toedoen? Hij probeert als Jood altijd al zo goed mogelijk te leven. Hij schreef daarom een brief aan een vooraanstaande Rebbe in Bne Braq. Hij stelde aan hem deze levensvragen. Hij kreeg een antwoord terug. Deze was kort, bondig, maar voor de man erg onduidelijk. Het antwoord was: 'Amaleq'. Nu was de man nog meer confuse dan ervoor. Hij had twee onschuldige mensen doodgereden. Wat heeft dit met Amaleq te maken?

Enige tijd later besloten de man en zijn vrouw binnen New York te verhuizen. Samen gingen zij op appartementenjacht. Eentje viel hen op. Het was een schitterende, schone, mooie appartement. Zij waren serieus geïnteresseerd. Toen zij met de makelaar aan het onderhandelen waren, viel zijn oog op een foto. Bij het zien van deze foto viel de man praktisch flauw. De mensen op de foto waren het stel die hij had doodgereden. Hoe is dit nu mogelijk? Van alle appartementen in New York komt hij uitgerekend bij dit appartement terecht.

Toen hij tot zichzelf kwam, ging hij de foto beter bekijken en opende de fotolijst en wat zag hij tot zijn grote verbazing? Een oude foto van Treblinka en een foto van een SS-er. De SS-er op deze foto én zijn vrouw zijn uiteindelijk door deze vrome Jood doodgereden.... hij kreeg zijn peace of mind...

Soekkot 5770
Bron: Magazine "Hakol-zeman we'et
"Tijdens Soekkot in Makol Baroech (Bron van Zegen) te Jeroesjalajiem.

 

©Jodendom-online 2009

Copyright © 2009 Jodendom Online
 
 
Contact Zoeken Noachieden Online Beheer
 
Copyright © 2024 Jodendom Online. Alle rechten voorbehouden.