18 Kislew 5781 | 03 December 2020
Artikelen
Jodendom in praktijk     Hasjkafa     Feest- en Gedenkdagen     Samenleving     Geschiedenis     Antisemitisme     Israël     Media     Publicisten     
Waarom ĝioer in Nederland zo lang kan duren
Publicatiedatum: Wednesday 30 November 2011 Auteur: Redactie | 1.819 keer gelezen
Halacha, Gioer, Redactie »

Een van de grootste 'klachten' onder de ĝioer-kandidaten is de duur van de ĝioer hier in Nederland. Elders zou het sneller en gemakkelijker verlopen. Maar is sneller en makkelijker ook beter? Onderzoeken wezen namelijk uit dat een minder stevige basis hogere kans op 'terugval' oplevert, waardoor de inmiddels geworden Jood en masse de mitswes overtreedt omdat 'het oude leven' nog te veel aan hem of haar trekt; hij is [nog] niet voldoende van het niet-Joodse gedetoxed. Daarom is het zaak dat je over het algemeen een aantal jaren nodig hebt om in het Jodendom en Joodse volk te cultiveren. Langzaam en gelijkelijk. De uitdrukking hardlopers zijn doodlopers kan in een ĝioerproces ook toegepast worden.

Zo kun je niet van de ene dag op de andere dag gewend en bekend zijn in de kasjroetwetten, het houden van de Sjabbes, het houden van de Jamiem Toviem, dawnen binnen een korte tijd. Dat moet erin 'slijten'. Ook voor vrouwen geldt: van de ene dag op de andere dag een hoofddoekje of sjeitel dragen doen de meeste vrouwen niet even. Vaak moeten vrouwen daar naar toe groeien. Moet jij je voorstellen dat je in het kader van kasjroet veel gerechten die je nu wel mag eten moet laten staan, je niet meer bij je ouders kunt eten op de gewende manier [evenzo bij je niet-Joodse vrienden]. Hiermee zul je sommige mensen, misschien jezelf eveneens, voor het hoofd stoten. Het zal zelfs je relatie kosten wanneer je partner niet aan het proces meedoet.

Dan te denken aan de Sjabbat. Hoe leg je je oude moeder uit dat zij op Sjabbat jou niet kan bellen wanneer er nood aan de man is, maar dat ze moet vertrouwen op andere familieleden, vrienden, kennissen en 112? Dit geldt – zolang het niet levensbedreigend is – ook voor jezelf.

De RaMBaM beschrijft dit op de volgende manier: “weet, voordat je komt tot deze status [het Joods zijn] dat wanneer je [de niet-Jood] verboden vetten zou eten, je niet gestraft wordt met de ondergang; als je de Sjabbat overtreedt wordt je niet gestraft met steniging; maar nu, wanneer je [inmiddels Joods geworden kandidaat] verboden vetten eet, wordt je gestraft met de ondergang.” Zoals de RamBaM hen [ĝioerkandidaten] waarschuwt voor de straffen, vertelt hij ook over de beloning die in het verschiet ligt wanneer de kandidaat het ĝioerproces tot een succes weet te brengen. Dat proces duurt lang wanneer je echt wilt slagen. De kans op de beloning [in Olam Haba] is hoger wanneer je het op de tempo doet zoals Nederlandse Rabbinaten het voorschrijven, dan de 'vermeende' vluchtertjes elders in de wereld [met name in Israel en de VS].

De RaMBaM waarschuwt in Hilchos Melochiem hfst. 8 verder: “Olam Haba, dat speciaal is gereserveerd voor de rechtvaardigen van het Joodse volk, heeft een kwalitatief maximum te bieden. Deze zal worden genoten door Joodse volk en slechts een fractie zal worden bereikt door rechtvaardige heidenen... De reden is simpel te begrijpen. Zoals eerder gemeld: het Joodse volk die zich houden aan de 613 Geboden - om hen te kunnen handhaven die vaak leiden tot ontberingen, zelfopoffering en vaak ook lijden tot vervolging en dood – hebben veel meer recht dan degene de Zeven fundamentele – relatief eenvoudig te vervullen – Geboden naleven. Zijn levenswijze [die van de Ben Noach] botst lang niet zo erg met andere culturen en volkeren onder wie hij leeft. Anderzijds wordt hij [de Ben Noach] lang niet zo zwaar gestraft zodat zij niet vernietigd worden... Maar uiteindelijk zullen alle heidense volkeren stoppen te bestaan en het Joodse volk zal blijven.”

Daarom is de ruime tijd die het Nederlandse Rabbinaat stelt verre weg van gek en op de lange termijn minder risicovol. Uiteraard is het persoonsgebonden. De ene leert sneller dan de ander, de ander gedijt zich sneller in het sociale – en culturele kenmerken van het Jodendom dan de ene. Het is daarom ook af te raden hierin niet je hart maar je ratio het te laten doen. Teveel en te snel willen neemt veel risico's op de langer termijn mee. En laten we vooral niet vergeten: zodra je Joods bent en je laat vele mitswes vallen omdat je achteraf te snel bent gegaan, ben je als Jood wél verantwoordelijk en word je door Hasjem ook verantwoordelijk gesteld. Ook daarin wordt geen onderscheid gemaakt tussen een geboren – of een toegetreden Jood.

Goedkoop is duurkoop geldt zeker ook voor ĝioer.

Pagina index:
Copyright © 2011 Jodendom Online
 
 
Contact Zoeken Noachieden Online Beheer
 
Copyright © 2020 Jodendom Online. Alle rechten voorbehouden.