14 Kislew 5781 | 30 November 2020
Artikelen
Jodendom in praktijk     Hasjkafa     Feest- en Gedenkdagen     Samenleving     Geschiedenis     Antisemitisme     IsraĆ«l     Media     Publicisten     
Jom Jeroesjalajiem: een boodschap aan President Obama
Publicatiedatum: Monday 10 June 2013 Auteur: Rabbijn prof. Efraim Sprecher | Vertaling: Devorah | 1.100 keer gelezen
Jom Jeroesjalajiem, Jeruzalem [Al-Quds], Rabbi Sprecher, Maatschappij »

Wanneer wij Jom Jeroesjalajiem - Jeruzalem Dag - vieren, dan realiseren wij dat Jeroesjalajiem het centrum is van een toekomstige, haatvolle en politieke onenigheid. Helaas wordt deze onenigheid door President Obama's anti-Israëlische politiek   aangemoedigd. Dit resulteert in beschuldigingen dat Jeruzalem, en in het bijzonder de Tempelberg, niet in het Jodendom centraal zouden staan. Arabieren beweren zelfs dat er nooit Joodse Tempel op de Tempelberg heeft gestaan! Deze beweringen zijn absurd. Het maakt niet uit wat men over de toekomst van Jeruzalem denkt en twijfelt zij centraal in het Jodendom staat. Deze ontkenning is namelijk zo flagrant.
Het bestaan van de Tempel op de Tempelberg is historisch zo goed gedocumenteerd gesteund met historisch bewijs door Joodse en niet-Joodse bronnen, dat men zich kan afvragen hoe onze ‘vredespartner' er op komt dit te ontkennen.

De verwijzing van de Tora naar ‘Salem', is een verwijzing naar Jeruzalem (even voorzichtig doorscrollen), omdat Salem de historische naam van Jeruzalem (Ber./Gen. 14:18 Onkolos) is. Vreemd genoeg wordt in het verhaal van de Akeida geen specifieke verwijzingen naar Jeruzalem genoemd, maar desonsdanks dat, maakt de conclusie van dat verhaal "en Avraham noemde de plek ‘Adonaj-Jireh' (G'd zal zien), ‘op de berg waar G'd zal voorzien' (Ber. 22:14)
een verwijzing naar een plek dat voor G'd heel speciaal is. Later, in Kronieken II 3:1 wordt de Tempelberg duidelijk als Berg Moriah als de plek van de Akeida geïdentificeerd.

Dewariem (Deut.) verwijst continue naar "De plek die Ik zal kiezen', maar vertelt niet waar dit is. Het is alleen met Dawied Hamelechs (koning David) verovering dat Jeruzalem in onze geschiedenis concreet verschijnt. Jeruzalem staat dan bekent als "de stad van Dawied" (‘Ier Dawied'), omdat hij van Jeruzalem de hoofdstad heeft maakt (Sam. II 5:6-9). Nog belangrijker is dat hij de plek als het centrum verzekert door de Ark naar Jeruzalem brengt (Sam. II 6:12-18). De Ark, de Troon va G'd, het symbool van G'ds Aanwezigheid, verhuisde tot die tijd van plek naar plek. Door de Ark een permanente verblijfplaats te geven, werd Jeruzalem veranderd van een politieke hoofdstad in de meest belangrijke religieuze plek.

©Rabbi prof. Sprecher 2009

Copyright © 2013 Jodendom Online
 
 
Contact Zoeken Noachieden Online Beheer
 
Copyright © 2020 Jodendom Online. Alle rechten voorbehouden.