15 Adar 5779 | 22 maart 2019
Artikelen
Jodendom in praktijk     Hasjkafa     Feest- en Gedenkdagen     Samenleving     Geschiedenis     Antisemitisme     IsraĆ«l     Media     Publicisten     
De Sjofar: Hoorn van Eenheid en Vrijheid
Publicatiedatum: vrijdag 23 augustus 2013 Auteur: Rabbijn prof. Efraim Sprecher | Vertaling: Devorah | 507 keer gelezen
Rosj Hasjana, Rabbi Sprecher, Tesjoeva [Inkeer] »
Een aspect van de mitswe om de Sjofar op Rosj Hasjana blazen is om het concept van eenheid te bereiken. De Talmoed in Rosj Hasjana 16a bepaalt namelijk dat het primaire doel van de Sjofar het verkondigen van G'ds Koningschap is.
G'd zegt: "Zeg Machoejot voor Mij, zodat je Mij Koning over jou zal maken. Waarmee? Door het blazen van de sjofar.” Het gezag van een koning is afhankelijk van het bestaan van de eenheid onder zijn onderdanen. Geen vorst kan zonder volk om Hem te dienen. Zodra een natie verdeeld is, verliest de monarchie dus zijn macht. Dus zegt de Tora [Dwariem/Deut. 33:5]: "[G'd] werd Koning over Yeshurun wanneer de hoofden van het volk waren verenigd, de stammen van Israel bij elkaar."

Een andere reden om de Sjofar te blazen op Rosj Hasjana is de mensen wakker te schudden om tesjoeva [inkeer] te doen. Zoals de RaMBaM stelt in Hilchot Teshuva 3:4: "Hoewel het klinken van de Sjofar op Rosj Hasjana een opdracht is van de Tora, bevat deze mitswe een boodschap. De sjofar verkondigt: 'Wakker worden, slaapkoppen, kom uit die slaap en sluimeringen die voortvloeien uit jouw verdovingen! Onderzoek je daden en keer terug tot jouw Schepper'!"

Op basis van onze benadering, kunnen wij verklaren dat de twee functies van de Sjofar op Rosj Hasjana, het vormen van eenheid en tesjoeva is. Beide zijn eigenlijk twee dimensies van dezelfde principe.
Wanneer de Sjofar ons hart wakker maakt, breken de barrières voor tesjoeva, maar het spoort de persoon ook aan om te denken dat wij niet alleen individuelen zijn, maar ook een onderdeel van een groter geheel: van het Joodse volk! Zoals de Zohar zegt: "De Heilige Gezegend is Hij, Israel en de Tora zijn allen EEN."

De Sjofar klonk ook tijdens de Joveljaar [jubeljaar] op Jom Kippoer, wanneer de explosie van de Sjofar de bevrijding van alle Joodse slaven aankondigde [Wajiqra/Lev. 25]. Dit was een ander voorbeeld van het vermogen van de Sjofat om het volk tot een eenheid te laten komen. Want toen de slaven werden vrijgelaten, werden zij ook weer herenigd met hun familie en met hun mede-Joden. Men kan zich dan afvragen - omdat het Joveljaar natuurlijk op Rosj Hasjana begint - waarom de Joodse slaven tien dagen moesten wachten tot Jom Kippoer om vrijgelaten te worden en herenigd te worden met hun familie.

Het antwoord is dat deze vertraagde vrijmaking een symbool is dat wij allemaal enigermate verslaafd zijn aan onze eigen jetzer hara [slechte neiging]. Op Jom Kippoer kunnen we allemaal onszelf bevrijden van onze eigen persoonlijke geestelijke slavernij en verslavingen. We worden dan zo herenigd met onze Vader in de Hemel. Zoals de Misjna in Avot leert: "De enige echte vrije mens is iemand die zich bezighoudt met Torastudie."

 ©Jodendom-online 2013

Copyright © 2013 Jodendom Online
 
 
Contact Zoeken Noachieden Online Beheer
 
Copyright © 2019 Jodendom Online. Alle rechten voorbehouden.