3 Kislew 5785 | 03 december 2024
Artikelen
Jodendom in praktijk     Hasjkafa     Feest- en Gedenkdagen     Samenleving     Geschiedenis     Antisemitisme     Israël     Media     Publicisten     
Hoe je de zonde van roddel kunt herstellen
Publicatiedatum: dinsdag 03 mei 2016 Auteur: Redactie | 3.822 keer gelezen
Redactie, Leven, dood en Opstanding der doden , Lasjon Hara [kwaadsprekerij], Tesjoeva [Inkeer], Moessar [ethiek] »

©Afbeelding: Atzmut.com

Wij hebben al heel vaak en zullen nog heel vaak aandacht besteden aan één van de grootste zonden die je kunt begaan en dat is lasjon hara kwaad spreken over een ander. Of het nu op waarheid berust is [lasjon hara; roddelen] of op motsie sjem ra' – laster –. Het feit alleen al dat wij vaak op dit onderwerp terugkomen geeft enigszinds de ernst van deze zonde aan.

Lasjon hara’ is in vier vormen te definiëren:

In engere zin: lasjon hara is denigrerende of schadelijke praat dat op een derde partij betrekking heeft. Wanneer persoon x zegt tegen persoon y dat persoon z een onvriendelijk persoon is, hebben zowel persoon x als persoon y – als hij de opmerking van persoon x gelooft - zich als spreker en toehoorder schuldig gemaakt aan lasjon hara.

Rechiloes betekent letterlijk ‘leurder’. Iemand leurt een verhaal. Persoon y gaat vervolgens naar persoon z en zegt: “persoon x heeft mij verteld dat jij erg onvriendelijk tegen hem bent.” Rechiloes veroorzaakt vijandschap tussen mensen. Persoon z die nooit een negatief gevoel over persoon x had, denkt nu heel anders over persoon x. Dit komt doordat persoon y naar persoon z is gegaan om het verhaal, het gevoel van persoon x over persoon z aan persoon z te leuren.

Motsi sjem ra: laster. De eerste vorm van lasjon hara zijn praatjes die op waarheid gebaseerd zijn. Motsi hasjem ra daarentegen zijn leugenachtige praatjes. Persoon x vertelde persoon y dat persoon z geleende spullen nooit teruggeeft, wat in feite niet waar is.

Onaat dwariem: is iemand met woorden pijn doen. De Tora beschouwt deze pijn als een werkelijke wond. Dit staat in schril contrast dat ‘woorden geen pijn zouden doen’. De Tora leert ons bewust te zijn van de kracht van woorden. Soms schat de Tora onaat dwariem hoger in dan fysieke of financiële schade.

Zowel niet-Joden als Joden en zelfs charedische Joden onderschatten de kracht van spraak. Aangezien Hasjem door middel van de Tien Uitspraken in Bereesjiet/Gen. de wereld en alles erop, erin en eromheen heeft geschapen, geeft dit de G'ddelijke kracht van spraak weer. Zoals Hasjem de universums en werelden met spraak kan creëren, kunnen wij door Zijn adem die in ons zit ook creëren.
Wij kunnen - net als je met een mes een stuk brood kan snijden om iemand te voeden of iemand ermee te doden - zelf beslissen of je iets goeds [goede engelen] of iets slechts creëert [slechte engelen die volgens Rav Avraham Azulai, Chesed L'Avraham 2:68 tijdens jouw zitting na jouw dood jou aanklagen].

In een van de belangrijkste artikelen van Jodendom-online, De Poorten van Tesjoeva, leren we dat het moeilijk – bijna onmogelijk – is om tesjoeva te doen voor lasjon hara. De Chofets Chaim maakt in zijn bekende parallel duidelijk dat woorden van roddel als veren in een kussen zijn die boven op een dak uit een kussen worden geschut om vervolgens over de stad te laten uitwaaien. Je weet niet waar de veren – jouw woorden – terecht komen. Zoals je niet alle veren meer terug kan vinden om ze weer terug in de kussen te doen, is het dus ook onmogelijk al jouw woorden terug te nemen.

De eerste zonde die plaats heeft gevonden in de geschiedenis was niet – zoals we denken – het eten van de vrucht van de boom van Kennis van Goed en Kwaad, maar lasjon hara. Voordat Chava in de woorden van de slang trapte, waren het wel die woorden die lasjon hara vormden. De slang sprak namelijk lasjon hara – zelfs motsie sjem ra – over Hasjem. Zijn woorden waren een leugen die een kern van waarheid bevatten. Pas nadat deze waren uitgesproken en door Chava werden gewogen, at zij van de vrucht en liet zij ook Adam de vrucht eten. Gevolg van de woorden van lasjon hara waren desastreus. Ten eerste verloren Adam en Chava hun koetnot 'or ['or gespeld met een alef; wat licht betekent] – spirituele kleding. Als gevolg van de zonde, kregen zij koetnot 'or ['or gespeld met een ajin; wat 'leer' betekent en 'de huid' aanduidt]. Koetnot 'or met de alef waren spirituele kleding die gemaakt waren met hetzelfde materiaal waar onze nagels zijn gemaakt! Koetnot 'or met de ajin is onze huid. Deze laatste kledingsoort wordt ook wel de lavoesj nachasj genoemd, de kleding van de slang. Waarom?

De slang staat symbool voor de jetser hara, onze slechte neiging. Voor de zondeval stond de jetser hara [de nachasj] letterlijk buiten ons. Maar nu zit de jetser hara ín ons, waardoor deze kleding, onze huid, terecht lavoesj nachasj wordt genoemd. Lavoesj nachasj is een onderdeel van ons geworden.

Pagina index:
Copyright © 2016 Jodendom Online
 
 
Contact Zoeken Noachieden Online Beheer
 
Copyright © 2024 Jodendom Online. Alle rechten voorbehouden.