Maimonides overpromiscue gedrag tegenwoordig wat zijn onze grootste uitdagingen? |
|
|
Het Jodendom is er niet op uit om het leven moeilijk en lastig te maken. Strenge regels zorgen ervoor dat mensen – man of vrouw – niet in een moeilijk parket raken waardoor er zeer onaangename situaties ontstaan waardoor ook veel onschuldige slachtoffers vallen. Wij werden in het verleden nogal eens uitgelachen over onze – in de ogen van vele verlichte geesten – strenge regels op het gebied van tseniut – ingetogenheid en zedelijkheid. Inmiddels is de wereld... |
|
|
|
|
Een Joodse visie op persoonlijkheid |
|
|
Wat is een mens? Volgens het Jodendom is de mens een combinatie van lichaam en ziel. In drie opzichten lijkt de mens op een engel en in drie opzichten gelijkt de mens op een dier. Een mens lijkt op een engel omdat hij spreekt, denkt en rechtop loopt. En hij lijkt op een dier omdat hij eet/drinkt, uitscheidt en zich voortplant als een dier.
Een belangrijk onderdeel van de identiteit van alle mensen wordt gevormd door de constante strijd tussen het hogere en het lagere, dierlijke mensaspect... |
|
|
|
|
Jodendom en esthetiek |
|
|
Afbeelding: Ness Clinic
Na haar ontmoeting met Rabbi Jehosjoe'a ben Chanania riep een Romeinse keizersdochter uit: `Wat een prachtige wijsheid in zo een lelijk vat' . Rabbi Jehosjoe'a was niet van zijn stuk gebracht, integendeel. Hij ging met het meisje in discussie: ` Waar bewaart jouw vader zijn wijn?'. `In aardewerken vaten, waar anders? ', antwoordde zij. ` Wel ', hervatte Rabbi Jehosjoe'a, ` een keizer zou zijn wijn wel in gouden en zilveren vaten mogen bewaren' . Zo... |
|
|
|
|
Pad der Oprechten [Mesillat Yesharim] deel 9 |
|
|
Inleiding 9, hoofdstuk 11, 2e deel
Misleiden, liegen, bedriegen, stelen... In Tsfanja/Sef. 3 leren we dat het Joodse volk in de tijd van de Mosjiach rein [ hanqijoet ] zijn. Maar zover is de wereld nog niet. Ondertussen kun je wel rein zijn door jouw vorig leven. Dat zie je vaak bij kinderen die heel erg eerlijk zijn en nooit zouden stelen. Stelen en liegen gaan namelijk samen. Sommige mensen liegen zo erg, dat het hun 2e natuur is, waardoor... |
|
|
|
|
Pad der Oprechten [Mesillat Yesharim] deel 8 |
|
|
Inleiding 8, hoofdstuk 9, 10 en 11 1e deel
De basisgevaren voor bereidwilligheid [hazriezoet] zijn de volgende punten. Luiheid “ Dit is de weg van de Tora: je zal brood en zout eten, je zal afgemeten water drinken, je zal slapen op de grond en je zal een leven van lijden leiden én je zal werken voor de Tora. Als je dat doet, 'ben je gelukkig en het is goed voor je' [ Tehilliem 128:2] . 'Je bent gelukkig' in deze... |
|
|
|
|
Religie goed voor pruikenindustrie |
|
|
Een religieuze wet is goed voor miljoenen dollars per jaar. Omdat streng religieuze vrouwen uit de joodse gemeenschap verplicht zijn een pruik [red. Jodendom-online: sjeitels] te dragen, is in Israel alles dat heeft te maken met het dragen, verkopen en stylen van pruiken een lucratieve handel geworden.
De regel zegt dat getrouwde vrouwen niet naar buiten mogen zonder sjaal, hoed of pruik. Volgens de Joodse bijbel zou het haar van de vrouw teveel aantrekkingskracht uitoefenen op andere... |
|
|
|
|
Pad der Oprechten [Mesillat Yesharim] deel 4 |
|
|
Inleiding IV Hoofdstuk 1, 2 en 3 herhaling
Mesillat Yesharim is zo'n moeilijk boekje, dat de eerste hoofdstukken weer worden gerecapituleerd.
Verkeerde focus De RaMCHaL waarschuwt ons om bij iedere stap, spraak en gedachte zorgvuldig te zijn. Onze grote valkuil is een verkeerde focus. Een heel dagelijkse voorbeeld is lechoemrah en Halacha. Lechoemrah is een verzwaring van de Halacha wat niet verplicht is. Een voorbeeld is de... |
|
|
|
|
Schoonheidsbeleving te min? |
|
|
Esthetiek en Jodendom lijken elkaars tegenpolen maar zijn dit niet. Betsaleel en Aholiav, de architecten van het reizende Heiligdom in de Sinai-woestijn worden om hun artistieke kwaliteiten geroemd. De Tempelvoorwerpen waren kunststukken. Bij de bouw van de Tabernakel in de woestijn werd over de prachtige tentbedekking een dek van mindere kwaliteit gehangen, die aan alle kanten iets overhing opdat de onderste niet beschadigd zou worden. Niemand minder dan Rasjie (1040-1105) ziet hierin een... |
|
|
|
|
Joodse klederdracht |
|
|
Tetsawe bespreekt ondermeer de kleding van de kohaniem. Een koheen is alleen maar geschikt voor de Tempeldienst wanneer hij hierin gekleed is: ‘Zolang hun kleren op hen zijn, is hun priesterschap op hen; hebben ze de priesterkleding echter niet aan, dan zijn ze niet meer geschikt voor de dienst’ ( B.T. Zewachiem 17b ). De priesterkleding geeft de kohaniem een duwtje ‘omhoog’. Er is een bekende uitspraak dat de kleding van de kohaniem, gelijk de offers, kapara... |
|
|
|
|
G'dsbesef in onze kleding |
|
|
Onze parsja spreekt over priesterkleding. Ook in onze kleding komt het G’dsbesef tot uiting. Sociologen stellen, dat wij ons kleden om ons te beschermen tegen de natuurelementen of om onszelf te verfraaien. De kledingtheorie uit de Tora luidt, dat wij ons naakt schamen. Het woord beged (kleding) komt van de stam `ontrouw’. Wij realiseren ons – sinds de zondeval - dat wij kleren moeten dragen om niet ten prooi te vallen aan allerlei lagere driften door blootstelling aan de... |
|
|
|
|
|
|