Juda de Maccabeeër |
|
|
"Met zijn wapenen omgord leidde hij de gevechten en zijn zwaard beschermde het leger. Door zijn daden verbitterde hij vele koningen, maar verblijdde Jacob. Daarom zij zijn aandenken eeuwig tot zegen!"
Met deze woorden leidt het eerste Maccabeeënboek het optreden van Juda de Maccabeeër in en tracht hem op deze wijze de toekomende plaats in de joodse geschiedenis te geven. Hoe komt het dat de Talmoedische literatuur stilzwijgend aan deze figuur voorbij gaat? Indien het christendom... |
|
|
|
|
De begraven kandelaar |
|
|
In het jaar 455 vielen de Vandalen, die afkomstig waren uit Carthago, Rome binnen en roofden de hele stad leeg. Op de 13e avond van de plundering zaten aan de linkeroever van de rivier de Tiber de Joden van de Romeinse gemeente bij elkaar om tot G'd te bidden. Opeens werd er op de deur gebonkt. Helemaal overstuur kwam een man binnen, die normaal altijd heel deftig gekleed was. Nu echter waren zijn kleren gescheurd en zijn gezicht zag spierwit. "Ze hebben hem. Ze hebben hem", riep hij uit.... |
|
|
|
|
De antieke menora |
|
|
Heel lang geleden leefden er veel Joden in Oost-Europa. Ze mochten echter niet wonen, waar ze wilden en niet zelf kiezen welk werk ze wilden doen. Ze werden bij elkaar in wijken gezet, die getto’s werden genoemd. Hun namen waren wat vreemd. In plaats van Gitta, een meisjesnaam, noemden ze het meisje Gittele. De jongensnaam Awraham werd Awrammele. Ze spraken geen Iwriet onder elkaar, maar Jiddisch. Dat was een mengelmoesje van Hebreeuws, Aramees, Duits, Frans, Pools, Tsjechisch en wat... |
|
|
|
|
Het leven van Mozes Montefiore |
|
|
Inhoud
Ode aan Mozes Montefiore De familie Geboorte Mozes Chaïm Montefiore Huwelijkspartners der Montefiores Zaken Judith Huwelijk Persoonlijkheid De Rothschilds Reis door Frankrijk en Italië Verzekering en Straatverlichting Lantaarns opsteken Politiek Engels anti-judaïsme East Cliff Lodge Terugtrekking als zakenman Situatie Palestina Inwonertal De eerste reis naar het Heilige Land De stuwende kracht van Judith De weg terug Terug... |
|
|
|
|
Kinderverhalen |
|
|
De schepping van de wereld
Vele, vele jaren geleden was er niets in de wereld. Geen mensen, geen vogels, geen dieren. Ook planten groeiden er niet. Bloemen waren er ook niet. De hele wereld was vol water, heel veel water. En er was duisternis. Een zeer diepe duisternis. Toen zei G'd:
"Er zal licht zijn".
En er was licht. Een zeer groot licht. De duisternis schrok ervan en vluchtte weg. Maar de duisternis keerde ook weer terug en overviel het licht.
"Ga weg van hier",... |
|
|
|
|
Een beestachtige rabbi |
|
|
Gottfrid van Eck (Verteller)
Er was een een rabbi die Wolf heette. Rabbi Wolf woonde in het land van Uz en was een wijs en rijk man. Zijn wijsheid gaf hij door aan de vele honderden leerlingen, zijn rijkdom deelde hij uit aan de armen. Hij was dan ook geliefd bij iedereen, behalve bij zijn eigen vrouw. Zijn vrouw Chawa kon het niet uitstaan dat haar man zoveel geld weggaf. 'We zullen die rijkdom zelf nodig hebben om te kunnen overleven in hardere tijden', beet ze haar man toe. En als een... |
|
|
|
|
De Jesjieweboger en de etrogdoos |
|
|
Opgedragen aan een raw die zorgen om theekopjes had.
Naar het verhaal 'De Tondeldoos' van H.C. Andersen .
Op een landweg liep eens een jesjieweboger. Om in de pas te blijven en zijn lange tocht te veraangenamen, zong hij Adon Olam op alle melodieen die hij kende. Maar opeens verscheen een donkere gestalte op de weg. Van schrik klapte de mond van de jongeman dicht.
"Erev tov, mijn zoon", groette hem de dibboek die er zeer vreeswekkend uitzag. "Wat zit er voor een moois in dat... |
|
|
|
|
De witte olifant |
|
|
Dit verhaal gaat over een reis die gemaakt is gemaakt in het jaar 798. Op 9 juli vertrok een zekere Izak, zoon van de arts Jacob, de zoon van Elimelech en Rachel naar een wel zeer exotische bestemming. Izak had ooit gewerkt als raddaniet, zoals een internationaal georiënteerde joodse koopman destijds werd genoemd. Nu was hij, omdat hij wel 12 talen machtig was, aangesteld aan het hof van Koning Karel de Grote te Aken. Van deze koning der Franken en Langobarden kreeg hij de opdracht om... |
|
|
|
|
Het testament van Eleazar van Mainz (circa 1357) |
|
|
Zie ook de 'Iggeres HaGra' van de Gaon van Wilno
In de inleiding van ‘Medieval Sourcebook: Jewish Ethical Wills, 12e – 14e eeuw las ik: Veel joden hadden de gewoonte om ethische en religieuze lessen aan hun kinderen en diens nazaten mee te geven voor de tijd dat ze er zelf niet meer waren. In het Hebreeuws wilden ze hen leren tot over het graf. Dit was ook bij moslims en christenen de gewoonte.
Eleazar ben Samuel Halevi van Mainz , die aldaar stierf op de eerste dag... |
|
|
|
|