Qaver Hamachpelah waar Adam, Chava en onze voorouders begraven liggen.
Waarom zeggen wij zo vaak in de gebeden "onze G'd en de G'd van onze voorouders"? Aangezien wij over dezelfde G'd spreken. De Ba'al Sjem Tov legt het volgende uit: we kunnen de mensen wat betreft hun geloof in Hasjem in twee groepen verdelen:
- Zij die in Hasjem geloven omdat zij dat van huis uit hebben meegekregen.
- Zij die door nadenken en/of studie tot het inzicht zijn gekomen dat Hasjem bestaat.
Wat is het verschil tussen de beide groepen?
Voordeel:
- Groep 1: deze mensen kunnen niet van hun geloof worden afgebracht en twijfelen niet. Zelfs niet wanneer mensen met sterke tegenargumenten zouden kunnen komen. Hun geloof berust op een gedegen overlevering en niet op verstandelijke overwegingen.
- Groep 2: dit geloof is sterk en doordacht, vol liefde en enthousiasme.
Nadeel:
- Groep 1: dit geloof kan droog worden, zonder smaak en frisheid
- Groep 2: het geloof zou ontkracht kunnen worden door sterke tegenargumenten.
We moeten er naar streven beide soorten geloof te combineren. Dan ontstaat er een geloof in G'd waarin de voordelen blijven staan en de nadelen wegvallen. Dan is ons geloof sterk en niet aan twijfel onderhevig, is niet droog en saai, maar levendig en energiek. Daarom noemen wij Hasjem "onze G'd". G'd zoals wij Hem door nadenken en inzicht hebben begrepen, en "G'd van onze voorouders" waarin wij geloven op grond van onze oeroude, van geslacht op geslacht doorgegeven traditie.
(Bron: Baderech, op weg naar praktisch Joods leven van rabbijn ing. I. Vorst)
©Jodendom-online 2007 |