21 Chesjwan 5785 | 21 november 2024
Artikelen
Jodendom in praktijk     Hasjkafa     Feest- en Gedenkdagen     Samenleving     Geschiedenis     Antisemitisme     IsraĆ«l     Media     Publicisten     
Het principe van beloning en straf
Publicatiedatum: dinsdag 22 oktober 2013 Auteur: Redactie | 2.034 keer gelezen
Redactie, Talmoed Tora, Leven, dood en Opstanding der doden , Lijden, Straf en Beloning, Moessar [ethiek], Mitswes [geboden] doen »
Het principe van beloning en straf is een essentieel basis van het Jodendom. Dwariem/Deut. 32:4 stelt: “Het werk van de Rots is perfect, daar al Zijn wegen rechtvaardig zijn. G’d van trouw, zonder oneerlijkheid; rechtvaardig en eerlijk is Hij”.
Rasji
leert dat deze vers als volgt betekent.

Hasjem beloont de rechtvaardigen in de ‘Olam Haba, de Toekomstige Wereld, aangezien de beloningen voor de goede daden van de slechte mensen in deze wereld gegeven wordt.
Rav Elyahu Dessler vraagt zich af waarom dit een eerlijk systeem is? Hoelang duren alle zegeningen in deze wereld? Duizenden jaren in deze wereld verbleekt immers bij de eeuwigheid van ‘Olam Haba!

Verder vraagt Rav Dessler het volgende af: wanneer Hasjem de rechtvaardigen in deze wereld straft en niet in ‘Olam Haba [Berachot 5a en meerdere verklaringen van de de Chazal], kun je dat dan ook werkelijk een straf noemen? Want hoe vreselijk deze wereld en dit leven zich kunnen manifesteren, het is toch allemaal maar tijdelijk? Wanneer een rechtvaardige een foute daad heeft gedaan waardoor hij eigenlijk eeuwige straf verdient, hoe kan dit door slechts een tijdelijke straf worden rechtgetrokken? Dit laatste staat in contrast met de eeuwige beloning die in de Toekomstige Wereld valt te verdienen. Eveneens door daden in deze wereld.

Rav Dessler haalt als antwoord de RaMBaM aan [Hil. Teshuvah 9:1]. Daarin staat geschreven dat de Tora belooft dat wanneer wij de mitswes vervullen met plezier en met innige vreugde, maar tegelijkertijd ook constant de wijsheid van de mitswes bestuderen, dan zal Hasjem op Zijn beurt alles verwijderen wat ons belet in het doen van de mitswes. Denk dan aan ziekten, oorlog en hongersnoden. Hij geeft ons dan een overvloed aan zegeningen waardoor wij in staat zijn veel tijd in de Tora te steken. Voldoende voedsel, rust/vrede en een vorm van rijkdom zorgen ervoor dat we ongedwongen Tora kunnen studeren zonder ons druk te moeten maken over ons inkomen en andere materiële noden. Door deze verdiensten van onze mitswes, krijgen wij een deel in de Toekomstige Wereld.

We leven in een wereld dat op tijd is gebaseerd. Hasjem heeft voor een ieder van ons een bepaald aantal jaren op deze wereld toegewezen. Het doel van deze jaren is ons de gelegenheid te geven om als het ware onze beloning te verdienen en deze te vormen voor in de Toekomstige Wereld. Geld, huizen, auto’s en al onze fysieke bezittingen zijn slechts tools die door Hasjem is gegeven om Hem te dienen en ons leven in de Toekomstige Wereld te verdienen.

Daarom leert de RaMBaM dat de grootste straf die Hasjem ons kan geven, is het onvermogen om deze beloningen te kunnen verdienen voor in de Toekomstige Wereld. Door pijn en lijden toe te staan gedurende ons leven, haalt Hasjem een stukje vermogen om mitswes te doen van ons weg, zodat wij verhinderd worden in onze groei naar Hasjem en dus ook het vermogen om een beloning te verdienen in ‘Olam Haba. Dit is de reden waarom rechtvaardigen in dit leven worden gestraft. Hij laat de rechtvaardigen dus ook niet wegkomen met hun misstappen. De straf hier en nu heeft namelijk directe negatieve gevolgen voor de eeuwige beloningen in ‘Olam Haba. De straf is dus helemaal niet tijdelijk!

Dit geldt dus ook andersom. Wanneer Hasjem de slechte mensen in deze wereld beloont, geeft Hij hen dus niet slechts tijdelijke vreugde. Er bestaat namelijk niet zoiets als voortvloeiende plezier om daar zelf plezier aan te beleven. Deze beloningen zijn dus ook slechts een middel zijn om Hem te dienen. En als de gezegende persoon deze tools niet gebruikt om Hasjem te dienen, maar voor zichzelf, ontvangt hij niet de werkelijke beloning die alleen te vergaren is in ‘Olam Haba.
Wanneer we zegeningen ontvangen en geen zorgen, dan wordt ons de ultieme mogelijkheid gegeven om onze tijd te gebruiken Hasjems wensen uit te voeren om zo het eeuwige leven te vergaren.

Dit is de uitleg van Avot 4:2: “sochar mitswa mitswa”. De beloning voor het vervullen van de mitswa is de mitswa; een zorgeloos leven waardoor de persoon alle ruimte en mogelijkheid krijgt om weer een andere mitswe te kunnen doen.

Tijd is leven. Het eeuwig leven. Laten we deze niet verspillen. Wanneer wij de ‘tijd doden’, dan doden wij onszelf en verliezen wij de nodige delen van onze Toekomstige Wereld!

Bron: Limud Yomi Kleinman Editie deel II

 

©Jodendom-online.nl 2013

 

Copyright © 2013 Jodendom Online
 
 
Contact Zoeken Noachieden Online Beheer
 
Copyright © 2024 Jodendom Online. Alle rechten voorbehouden.