Wie was de nachasj, slang? En welk dier zal het in de toekomst wellicht vervangen? |
|
|
Afbeelding credits: Getty Images Adam Harisjon is op het zevende uur van de zesde dag geschapen. Op het negende uur kreeg hij de mitswa van het voortplanten [" ...Proe oervoe oemil'oe et ha'arets...Wees vruchtbaar en vermenigvuldig u en vervul de aarde... " Bereesjiet 1:28 ] en op de tiende uur deed hij de chet, zonde. Echter zette Hasjem Adam Harisjon en Chava niet direct uit Gan Eden. Tijdens de Sjabbat mochten zij in Gan Eden blijven en werden zij pas tijdens motsi Sjabbes, direct... |
|
|
|
|
Waarom trotseerde de generatie Dor Hamaboel Noach? |
|
|
We weten dat de mensen van vroegere beschavingen intelligenter waren dan wij. Ons intellect neemt af in plaats van dat het toeneemt. Waarom wij de uitvinders van deze moderne beschaving zijn, is een andere discussie, maar kort verwoord komt het er op neer dat wij niets letterlijk bedenken of uitvinden [iets uitvinden betekent letterlijk: “ overgankelijk nuttige methodes, toestellen of werktuigen bedenken die niet eerder bekend waren” ], echter wel vanuit een menselijk perspectief.... |
|
|
|
|
Herstel van Noach´s Drankprobleem |
|
|
Waarom is binnen het Jodendom wijn zo onmisbaar? Bij al onze heilige gelegenheden wordt wijn gedronken. Het is verplicht tijdens Kiddoesj , Hawdala , trouwerijen , Sjeva Broches , Brit Mila en de vier bekers met Pesach . Waarom? Om het antwoord te vinden moeten we in de Talmoed kijken. De Talmoed bespreekt de verboden vrucht in de tuin van Eden en de vraag wat voor type vrucht dit was [ Berachot 40a, Sanhedrin 70 a-b ]. Drie ideeën zijn genoemd. Eén van de ideeën is... |
|
|
|
|
Wat is de eerste zonde? |
|
|
Wanneer we aan de eerste hoofdstukken van Bereesjiet/Genesis lezen of leren, dan denken we snel aan de gebeurtenis van Adam en Chava die het verboden vrucht aten. Men beschouwt dit als de eerste zonde. Maar wanneer we de tekst nader bekijken, dan zien we er een andere zonde vooraf ging waardoor het eten van de vrucht van 'Ets Hada'at tov wara' – de Boom van kennis van goed en kwaad – niet de eerste zonde is. De eerste zonde was namelijk lasjon hara' , roddel.
De slang... |
|
|
|
|
Inleiding Tehilliem [Psalmen] |
|
|
Er staat geschreven: 'dit is het boek van de generaties van mensen' [ Bereesjiet/Gen. 5:1 ]. G'd toonde alle toekomstige generaties aan Adam. Hij liet hem Dawied zien, die stond ingeschreven met voor een leven van 3 uur... Adam zei: 'Mogen 70 jaren van mijn jaren gegeven worden aan zijn ziel.'... Toen zei Adam: ' Koning van het Universum! Dit mooie mens - reik ik aan met soevereiniteit en loflied voor de 70 jaar, zodat hij voor Jouw moet zingen!” [ Yalkut Shimoni Ber.... |
|
|
|
|
Verband tussen Poeriem en de Zondeval |
|
|
Tijdens Poeriem lezen wij meerde malen de Megillat Esther, de Rol van Esther. Megillah komt van het megaleh, wat onthullen betekent. De Meggilat Esther onthult. Dit is heel merkwaardig, omdat op het eerste gezicht de Rol niets onthult. Zelfs Hasjems Naam wordt geen een keer genoemd. Er wordt niet openlijk over wonderen gesproken. Geen profetie lijkt te worden lezen zijn.
Terug in de tijd Om het verband tussen de verborgen en de onthulde wereld in Poeriem te begrijpen, gaan we helemaal... |
|
|
|
|
De boom van kennis van goed en kwaad |
|
|
Genesis 2:15: “En G’d gebood de mens als volgt: Van alle bomen in deze tuin kunt u vrijelijk eten; van de Boom van Kennis van Goed en Kwaad zult u echter niet eten. Want op het moment dat u daarvan eet, zult u de dood sterven”. Geen appelboom De identiteit van de Boom van Kennis blijft onduidelijk. Het was in ieder geval geen appelboom. Vier meningen vinden wij in de Talmoed. Volgens de eerste mening was het een vijgenboom, omdat na de zondeval de mens bedekt werd met... |
|
|
|
|
Wij blazen slechts op een enkele sjofar |
|
|
Op Rosj Hasjana vieren we het allereerste begin, de verjaardag van het universum. Na iedere reeks sjofartonen gedurende de Moesaf-dienst zingen we ‘hajom harat olam’ – vandaag ontstond de wereld. Maar in feite werd de mens op Rosj Hasjana gecreeerd. De Schepping van het universum was al op 25 Elloel begonnen. Rosj Hasjana was de zesde scheppingsdag. Alle ingredienten van Rosj Hasjana en Jom Kippoer en de tussenliggende tien bekeringsdagen vinden wij terug in het... |
|
|
|
|
De mens had slechts één mitswa |
|
|
Adam had volgens de Midrasj niet lang tijd om te zondigen. Rond drie uur vrijdagmiddag kreeg hij het verbod om van de Boom te eten: “En G’d gebood de mens als volgt: Van alle bomen in deze tuin kunt u vrijelijk eten; van de Boom van Kennis van Goed en Kwaad zult u echter niet eten. Want op het moment dat u daarvan eet, zult u sterven” ( Bereesjiet 2:15 ). Toch viel hij reeds om vier uur voor de verleiding. Volgens verschillende Rebbes kunnen we hieruit leren, dat het... |
|
|
|
|
Het belang van wijn in het Jodendom |
|
|
Waarom staat wijn in het Jodendom centraal? Om tot een antwoord te komen, moeten we in de Talmoed kijken. De Talmoed discussieert over het verboden vrucht in Gan Eden. In Berachot 40a en Sanhedrin 70 a-b wordt er afgevraagd om wat voor type fruit het ging. Drie opties worden gegeven:
Volgens één mening zou het verboden vrucht tarwe zijn. Deze suggestie is innovatief aangezien de tarwestelen niet normaal als bomen worden beschouwd. Volgens deze lijn, beginnen de... |
|
|
|
|