Wie lesjon hara’ spreekt, werpt zijn zonde naar de Hemelen (Arachin 15b), zegt de Talmoed. Geen woord gaat verloren en wordt allemaal vastgelegd. Engelen worden naar ieder persoon gestuurd om ieder woord te noteren en woorden verlaten je nooit meer. “Voor de vogels in de lucht, sturen de stem en de begeleidende engel een getuige” (Gaon van Wilno).
Lesjon hara’ heeft het drastisch effect van het omzetten van jezelf in Satan’s meewerkende getuige. De spreker van lesjon hara’ geeft precies wat Satan nodig heeft om zijn rechtsvervolging op te starten. Lesjon hara’ is niet alleen het openen van een zaak tegen jouw naaste Jood, maar je legt letterlijk beschuldigende woorden in de mond van Satan. Vanaf hier is Satan in staat om een gratis proefversie van vroegere daden
(1) van de verdachte, (2) de spreker van lesjon hara en (3) de luisteraar aan te voeren!
Het Hemels rechtssysteem zit zo in elkaar, dat het dicteert dat wat de spreker van lesjon hara’ bij de andere Jood heeft veroorzaakt, bij hem in gelijke mate op zijn bordje terecht zal komen. Middah k’neged middah. Het doel van Satan is het veroorzaken van strijd en wanneer de strijd komt, zal hij proberen dat deze niet snel beëindigd wordt. De Talmoed spreekt over twee mensen die op Sjabbesavond altijd ruzie hadden. Rabbi Meïr zorgde voor rust en vrede waardoor Satan uit het huis werd verwijderd (Chittin 52a). Strijd wordt door de Midrasj aangegeven dat het een acroniem is voor plaag, wraak, vloek en toedienen (slaan). Uiteindelijk brengt strijd de ondergang van de mens. Hoe groter de strijd, hoe groter de zonde.
Lesjon hara’ heeft veel meer schadelijke gevolgen dan wij kunnen waarnemen. Mensen praten op een dag erg veel. Het grootste deel van wat er wordt gezegd lijkt geen waarneembare gevolgen te scheppen. Lesjon hara’ zorgt voor een vrijwel onbeperkte hoeveelheid van zonden. Ieder woord van een dergelijk gesprek is een zonde op zich zelf. Ieder woord draagt het gewicht van de zonde van lesjon hara’ met zich mee en dat gewicht zet het gele vernietigende krachten op gang. Zoals eerder gezegd: door lesjon hara’ kun je al je verdiensten van het doen van mitwes doen wegwissen. Je komt dan voor het Hemels Gerecht en je denkt door jouw kavanah en emoenah in het doen van je mitswes je ver gebracht zou hebben en wat blijkt? Jouw chesjbon (rekening) blijkt 0 te zijn. Dit omdat degene die oprecht zijn mitswes gedaan heeft, tóch lesjon hara’ gesproken heeft. Na een levenslang hard werken, komt hij onder aan de streep met lege handen te staan.
Middah k’neged middah hanteert een enorme positieve kracht. Want Selah leert ons wanneer wij iemand positief beoordelen, dan zal dit een enorme beloning in Olam Haba als effect hebben. Iemand die een ander positief beoordeelt, zal vervolgens door het Hemels Gerecht ook positief beoordeeld worden, want ook hier zal ieder woord zijn bestemming bereiken. Door zich te onthouden van lesjon hara’, houdt hij ten eerste zijn eigen zaak uit de Rechtszaal en wordt zijn eigen zaak verwijderd van strikte beoordeling middels het gerecht. Daarom is het heel belangrijk om met gevoelens van anderen rekening te houden, omdat alle mensen tselem Hasjem zijn, dus naar Zijn evenbeeld zijn geschapen (Bereesjiet 1:27).
Gaon van Wilno leert ons dat je voor ieder keer dat je jouw tong bewaakt, je een beloning verdient, dat zelfs buiten het bevattingsvermogen van engelen gaat. We leren dat het G’ddelijk Licht dat in de tijd van de Schepping werd verborgen en gereserveerd is voor de Tsadikkiem, ook aan degene geschonken wordt die de verleidingen van lesjon hara’ wisten te weerstaan. Iedere keer dat hij in verleiding kwam en deze weerstaat, verdient een beloning.
Het giftige effect van lesjon hara’ is dus niet moeilijk te begrijpen. In feite beoordeel je namelijk, of iedereen anders is, de ander of zijn leven niet goed lijdt, of dat hij zijn zaakjes niet goed op orde heeft, of dat zijn gewoonten vreemd zouden zijn, jouw manier de enige manier en de enige goede manier van leven zou zijn. Dat is egocentrisch. Daarom is de raad van de Chofets Chaim om sjmirat halasjon in je leven toe te passen de beste raad die je kunt bedenken, want sjmirat halasjon is de sleutel om Hasjems genade te ontvangen. Daarom raadde hij iedere Jood aan tegen Rosj Hasjana hier als een mitswe op te focussen, want een ieder die mededogen toont aan andere, zal Hemelse mededogen worden verleend (Sjabbat 151b). |