Euthanasie |
|
|
Euthanasie (eu: goed; thanatos: dood) betekent op eigen verzoek het bewust beëindigen van het leven van patiënten die ondraaglijk en uitzichtloos leven lijden: levensbeëindiging . Er zijn drie vormen van euthanasie:
zelfmoord: de arts geeft op verzoek van de patiënt medicatie voor een overdosis
Passieve euthanasie : het stopzetten van de behandelingen. Denk aan bijvoorbeeld het uitschakelen van apparatuur, en/of het stopzetten van het toedienen van... |
|
|
|
|
Hemel en hel |
|
|
De aarde is één zestigste deel van de aardse Gan Eden. De aardse Gan Eden is één zestigste deel van de Hemelse Gan Eden. De Hemelse Gan Eden is één zestigste deel van de Gehinnom. Sommigen zeggen dat de Gehinnom onmetelijk is. Pesachiem 94a
Wat gebeurt er precies met je ziel wanneer je komt te overlijden en je lichaam is begraven? De Talmoed zegt dat de ziel voor het Hemelse Gerecht - Bejt din sjel ma'alah - komt te staan. De ziel moet... |
|
|
|
|
Techiat Hametiem, Opstanding der doden |
|
|
Geloof in de Opstanding der doden is een van de fundamentele peilers binnen het Jodendom. De Tora spreekt over de dodenrijk ; sje'ol. Daarnaast zitten wij met het feit dat bepaalde passages in de Tora in de toekomende tijd wordt geschreven, i.p.v. verleden tijd, wat aanduidt dat er wel leven na de dood moet zijn en zelfs een wederopstanding van doden. Een voorbeeld is Sjemot (Ex.) 15:1 . Omdat de Engelse Joodse vertaling (JPS) beter is dan die van ons, geven wij de volgende citaat:... |
|
|
|
|
De Joodse ziel (nesjomme) |
|
|
De helft van het antwoord is te vinden in een verstandige vraag.
The Jewish soul A simple thing At one with G-d In everything
Simcha Wasseman |
|
|
|
|
De dood maakt deel uit van het leven |
|
|
Sjiwwe zitten
Het jodendom is een realistische godsdienst en beseft dat de dood deel uitmaakt van het leven. We krijgen geen antwoord op vragen als ‘waarom juist nu’ en ‘waarom juist hij of zij’ maar het jodendom biedt een zeer effectief antwoord op de vraag hoe men moet omgaan met de dood.
Riten en gebruiken geven het ontredderde gemoed houvast. Voorschriften en tradities confronteren nabestaanden met de harde feiten die men liever ontloopt. Het verplichte... |
|
|
|
|
Het leven na de dood |
|
|
(Ter nagedachtenis en ter zielsverheffing van Jochanan ben Awraham (Hans Evers), van Refael ben Awraham (Refael Jairi (Kloppenburg)), en van Margaliet Ruth bat Awraham (Margaliet Shougat). Moge hun zielen in de bundel van het Eeuwige Leven gebundeld zijn.)
Het wetenschappelijk onderzoek "Er is leven na de dood", beweren, voor het eerst, wetenschappers. Doktoren en psychiaters die gedurende vele jaren zieken hebben onderzocht die volgens alle medische definities dood waren, maar... |
|
|
|
|
De verjaardag volgens de Lubavitcher Rebbe |
|
|
In 1992 is het jaar dat de Rebbe 90 werd. Zijn boodschap in verband met die betreffende verjaardag is: " Negentig is het getalsmatige equivalent van de Hebreeuwse letter die "Rechtvaardig" betekent . Wij moeten voortdurend streven naar meer rechtaardigheid. Vandaag moeten wij beter zijn dan gisteren en vandaag meten wij ons voorbereiden op een betere dag van morgen".
Geboorte is een mysterieuze gegeven dat van bijna niets iets is geworden. Het wonder van de geboorte is, is niet... |
|
|
|
|
Maimonides: Leer en Leven |
|
|
(Graf van Maimonides in Tiverja/Tiberias ©Devorah)
Op het Pyrenese schiereiland, waar in de middeleeuwen veel grote joodse geleerden gewoond en gewerkt hebben, werd ook de man geboren die door zijn uitgebreide kennis en belangrijke werken in de joodse geschiedenis een geheel eigen plaats inneemt. Ik doel op Rabbi Mosje ben Maimon of Maimonides , die in 1135 te Cordova geboren werd. Van zijn vader, een Talmoedgeleerde uit de school van Rabbi Jitschak Alfassi, kreeg hij al vroeg... |
|
|
|
|
Leven, dood en het hiernamaals |
|
|
´Of je wilt of niet word je gevormd, Of je wilt of niet word je geboren, Of je wilt of niet leef je, Of je wilt of niet sterf je, Of je wilt of niet moet je eens rekening en verantwoording afleggen voor de Opperste Koning de Heilige die geprezen wordt´ Pirkee Awot |
|
|
|
|
Opstanding der doden en de Toekomstige Wereld |
|
|
Afgelopen zomer – toen was het nog 5776 - kopte Jodendom-online met de headline het volgende nieuwsbericht in:
“ Motse Sjabbes twee weken geleden heeft Rabbi Shalom Berger, de Mishkoltzer Rebbe een bezoek gebracht bij * Maran Posek Hador Hagaon Harav Chaim Kanievsky sjlita, de belangrijkste Gadol Hador anno 5776/2016. Rav Berger kwam Reb Chaim een exemplaar van zijn boek over het gedeelte van de Talmoed hoe je met de Sjabbat om moet gaan als kado brengen.
Deze twee... |
|
|
|
|
|
|