22 Chesjwan 5785 | 23 november 2024
Artikelen
Jodendom in praktijk     Hasjkafa     Feest- en Gedenkdagen     Samenleving     Geschiedenis     Antisemitisme     Israël     Media     Publicisten     
Timna en Amalek – Hoe vijandschap ontstaat
Publicatiedatum: donderdag 15 november 2018 Auteur: Rabbi E. Sprecher | 2.004 keer gelezen
Gioer, Rabbi Sprecher, Amalek, Moessar [ethiek] »
"En Timna was de bijvrouw van Elifaz, de zoon van Esav, en zij baarde Elifaz, baby Amalek."
(Bereesjiet 36:12)

Waarom is dit vers opgenomen in de Thora? En waarom zou het mij kunnen schelen wie Timna was en dat ze Amalek heeft gebaard?

De Talmoed (Sanhedrin 99) zegt dat Timna een koninklijke prinses was en toch probeerde ze aansluiting te vinden bij de familie van de Avot door een ger [red. een niet-Jood die Joods is geworden] te worden. De Talmoed legt uit dat de Avot [red. Aarstvaderen] haar niet als een ger accepteerden. Ze ging toen heen en werd een bijvrouw van Elifaz, de zoon van Esav en zei: "Het is beter om als een dienstmeid en een bijvrouw tot het volk van de Avot te behoren, dan een prinses zijn van een ander volk!"
De Talmoed gaat verder: "Daarom beviel ze van Amalek die door de Joodse geschiedenis heen Israël zal vervolgen en terroriseren. Wat was de reden en waarom Amalek in staat was om zoveel pijn en angst aan ons te veroorzaken? Welke zonde heeft Israël begaan waardoor Israël zo veel onder Amalek heeft geleden?"
De Talmoed antwoordt: "Het was omdat de Avot Timna niet had mogen afwijzen. Omdat de Avot weigerden Timna te accepteren als een ger, zorgde G-d ervoor dat haar nakomelingen zulk ellende, pijn en verdriet met zich mee hebben gebracht."

Timna redeneerde dat als ze een bijvrouw van Elifaz zou worden, ze zich op zijn minst aan een kleinzoon van Yitzchak zou binden. Desalniettemin zorgde de vernedering [die ze onderging als gevolg van haar afwijzing door de Avot] ervoor dat een diepe, sudderende haat wortel schoot in Timna's hart. Stel je eens de schaamte en vernedering voor van een prinses zoals Timna die een slavin en concubine werd voor Elifaz, de zoon van Esav. Op de manier waarop zij Amalek voedde en opvoedde, werd deze wrok en vernedering doorgegeven en dat beïnvloedde haar zoon Amalek. Deze bittere haat en vijandschap voor Israël werd doorgegeven van moeder op zoon. Dit door alle generaties heen tot in de huidige tijd. Zoals premier Yitzchak Shamir ooit zei: "De irrationele en onlogische haat die de Arabieren hebben voor Israël wordt door middel van de moedermelk aan haar baby doorgegeven."

Wat is de boodschap voor ons? De Talmoed waarschuwt ons om niemand helemaal af te wijzen, en vooral niet degenen die het dichtst bij ons staan. Ook al hebben ze ons onrecht aangedaan. De Talmoed gaat door dat wanneer je iemand weg moet duwen het alleen met de linkerhand moet zijn, en tegelijkertijd de persoon met de rechterhand dichterbij moet trekken [red. een bekende principe binnen het gioerproces naar aanleiding van Megillah Roeth/Ruth].

Rav Simcha Wasserman vroeg: "Hoe konden onze wijzen ons opdragen om een mede-Jood zelfs met één hand te verwerpen?" Hij beantwoordde de vraag door hem uit te leggen dat gevolg wanneer iemand de ander met zijn linkerhand weg duwt, maar hem tegelijkertijd met zijn rechterhand naar zich toe trekt, is dat de persoon zich vervolgens omdraait. "Dit is wat we zouden moeten doen met onze mede-Joden", legde Rav Wasserman uit. "We moeten ze omdraaien en ze vanuit een ander perspectief, in een nieuw licht bekijken. Dan zullen we erin slagen het goede in onze mede-Joden te zien, en alleen op die manier kunnen we hen beïnvloeden om betere Joden te worden.”

Copyright © 2018 Jodendom Online
 
 
Contact Zoeken Noachieden Online Beheer
 
Copyright © 2024 Jodendom Online. Alle rechten voorbehouden.