Massale revival en een mysterieuze achtste dag, het Slotfeest |
|
|
Mijn vader z.l. moest eens vrijvragen voor Soekot. Onbevangen begon hij uit te leggen aan zijn opdrachtgevers, dat hij niet kon komen werken omdat zijn voorouders meer dan 3300 jaar geleden door de woestijn trokken en in loofhutten woonden. Zijn opdrachtgevers trokken hun wenkbrauwen op maar gaven wel vrij. Zij kenden de Bijbel ook: “Jullie zullen zeven dagen in de soeka, loofhut, verblijven ” ( Vajikra/Lev. 23:42 ). Dat wil zeggen: jullie moeten erin wonen, zoals men woont in... |
|
|
|
|
Wie was deze Bile’am? |
|
|
Moav ligt ten zuidoosten van Israel. Balak, koning van Moav, was bang voor het aanstormende Joodse volk. De twee beschermheren van Moav, de koningen Siechon en Og, waren reeds gedood. Balak huurt Bile’am in om het Joodse volk te vloeken. Maar Bile’am wilde niets doen zonder G’ds toestemming. Tegen de vorsten van Moav zei hij: ”Blijf hier deze nacht wachten. Morgen zal ik u antwoord geven, naar hetgeen G’d tot mij zal spreken” . Wie was deze... |
|
|
|
|
Zonder helicopterview wordt zelfs de Tora misbruikt |
|
|
Iedereen is op zoek naar geluk. Niemand wil kelole (vloek). Iedereen wil beroche (zegen). Men reist stad en land af naar Rebbes en kabbalisten voor `beroches’ en succes in geestelijk of materieel opzicht. Maar de `beroche’ ligt binnen handbereik: “ Als jullie in Mijn bepalingen wandelen, jullie zich aan Mijn geboden houden zult, dan geef Ik jullie regen” ( 26:3-4 ). Wat is dat wandelen in de Tora? De aardse zegen verdienen we niet zo maar. We moeten er veel... |
|
|
|
|
Wie of wat is slechter? |
|
|
Vraag die we stellen is: wat of wie is erger. De zondaar of de Sitra Achra [de wereld van het Kwaad] en de Klippot? Het antwoord denken we in de Tanya van de AlterRebbe te hebben gevonden.
Het doen van de mitswot, geboden, werkt bevestigend dat Hasjem de Enige is Die bestaat [Ejn Od Milvado]. Het doen van de 248 positieve mitswes versterkt het gevoel van liefde en ontzag voor de Kadosj Baroech Hoe. Doen van mitswes leidt dus tot een heilig leven. Echter heeft Hasjem in de... |
|
|
|
|
Waarom trotseerde de generatie Dor Hamaboel Noach? |
|
|
We weten dat de mensen van vroegere beschavingen intelligenter waren dan wij. Ons intellect neemt af in plaats van dat het toeneemt. Waarom wij de uitvinders van deze moderne beschaving zijn, is een andere discussie, maar kort verwoord komt het er op neer dat wij niets letterlijk bedenken of uitvinden [iets uitvinden betekent letterlijk: “ overgankelijk nuttige methodes, toestellen of werktuigen bedenken die niet eerder bekend waren” ], echter wel vanuit een menselijk perspectief.... |
|
|
|
|
Het bewonderen van kerstverlichting. Mag dat? |
|
|
“Je moet het weggooien als iets dat onrein is” - Jesjajahoe 30:22 - We weten als Joden [en Bne Noach] dat het bezitten van kerstartikelen of het plaatsen van kerstartikelen in je huis niet toegestaan is. Niet omdat het tegenwoordig nog als afgodische artikelen wordt gezien, maar de oorsprong is en blijft avodah zarah – afgoderij. Rav Miller ZT”L leert zelfs dat het bewonderen van kerstverlichting die de buren in en om het huis hebben opgehangen, niet is... |
|
|
|
|
Een Joodse visie op helden |
|
|
In de Spreuken van de Vaderen (een boek vol wijsheid) staat: “Ben Zoma zegt: Wie is wijs? Hij die van anderen leert. Wie is een held? Hij die in staat is zich te bedwingen en te beheersen. Wie is rijk? Hij die blij is met wat hij heeft. Wie krijgt eer en bewondering? Hij die andere mensen eert en bewondert”.
We zien hier dat het jodendom eigenlijk waarschuwt tegen opscheppen over je kracht, rijkdom of je intelligentie. Maar nog belangrijker is de uitspraak wie is een... |
|
|
|
|
Tehilliem/Psalmen 16 |
|
|
Tehilliem 16 leren wij over de nederigheid van Dawied Hamelech. Juist deze nederigheid is de kroon van zijn majesteit. Midrash Shocher Tov 18:28 vertelt dat Dawied Hamelech 3 sterke eigenschappen bezat: kracht, Tora en nederigheid. Zijn ogen waren altijd op de grond gericht, omdat hij vreesde om naar boven kijken. Dit uit ontzag voor Hasjem. Wanneer hij tussen onderdanen liep, zo kan de Zohar ons vertellen, had hij nimmer een trots gevoel. Toen Hasjem Dawied had gekozen als koning van... |
|
|
|
|
De Geloofspunten voor Joden en Bnej Noach [niet-Joden] |
|
|
Niet-Joden hebben van Hasjem ook een doel en dat is nauwkeurige naleving van de Zeven Noachitische Wetten. Deze Wetten worden ook wel de Universele Wetten genoemd.
De Zeven Universele Wetten zijn: 1. Birkat Hasjem [Hasjems Naam heiligen]: Verbod op blasfemie [ Bereesjiet /Gen. 3:1 ] 2. Avodah Zarah : Verbod op het aanbidden van afgoden [ Bereesjiet /Gen. 3:5 ] 3. Giloej arajot : Verbod op immorele seksuele daden [ Bereesjiet /Gen. 6:1-4 ] 4. Sjefichoet damiem : Verbod op moord [... |
|
|
|
|
De mysterie van de Rode Vaars II |
|
|
De wetten rond de Rode Vaars worden altijd als de meest mysterieuze wetten van de Tora beschouwd. Ondanks de mitswe ons verstand te boven gaat, mogen we wel pogingen wagen deze te interpreteren.
De Midrasj verklaart met de volgende parabel dat de Rode Vaars een Tikkoen is voor de zonde van het Gouden Kalf . Op een dag nam een dienstmaagd van het paleis van de koning haar kind mee omdat zij geen babysitter kon vinden. Ondertussen bevuilde het kind het paleis met zijn uitwerpselen. De koning... |
|
|
|
|
|
|