Jisjoev Hada'at, de Joodse Mindfulness |
|
|
Afbeeldingcredits: University of Michigan, University Health Service Jaren geleden was ik geabonneerd op een psychologische tijdschrift. Dit omdat ik niet per se geïnteresseerd ben in het psychologisch analyseren van andere mensen, dan wel van mezelf. Nu ik G’ddank steeds ouder mag worden, ontdek ik juist steeds vaker hoe complex een persoon in elkaar zit. Hoe vaak kom je tot de ontdekking dat je nooit had verwacht dat je zus of zo op een bepaalde situaties reageerde? Dit... |
|
|
|
|
Tehilliem/Psalmen 25 |
|
|
Tehilliem 25 is de eerste Tehilliem dat volgens de seder , volgorde, van het Alef-Beet gaat. Dit gaat volgens de eerste letter van iedere pasoek, vers. Dus vers 1 staat voor de letter Alef, enzovoorts. Omdat het Hebreeuws 22 letters kent, heeft die Tehilliem, die tevens een introductie is van Tehiliem 26 , 22 psoekiem. Radak leert – naast dit een bewijs is dat Tehilliem geïnspireerd is door de Roeach Hakodesj – dat de seder aangeeft hoe belangrijk deze Tehilliem... |
|
|
|
|
Omgaan met vijanden |
|
|
De RaMCHaL leert in zijn legendarische Mesilat Yesharim dat het een verplichting is om jezelf te beschermen tegen gevaar door voorzichtig te zijn. De Chazal zeggen namelijk dat alles basjamajiem – vanuit de Hemel – besloten wordt, behalve koude en warmte [hiermee wordt bedoeld dat alleen griep en verkoudheid je toevalt ; Ketubot 30a ]. Hoever moet iemand gaan om zichzelf te beschermen tegen gevaar en vijanden? De Mesilat Yesharim zegt namelijk dat het zowel gepast als... |
|
|
|
|
Met vertrouwen aan armen geven |
|
|
Het geven van tsedaka , geven aan behoeftigen, heeft een goede invloed op je bitachon , vertrouwen in Hasjem. Wanneer je tsedaka geeft met bitachon, dan weet je dat je van dat geven van tsedaka zelf nooit armer wordt. Met die wetenschap zal je ook gul geven [binnen de mogelijkheden, want je mag daardoor niet zelf arm worden].
De Sjoelchan Aroech stelt dat “geven van tsedaka brengt degene die geeft nooit armoede, kwaad of schade, want er staat geschreven ‘rechtvaardig werk... |
|
|
|
|
Geduld is de middah van emoenah |
|
|
We komen dikwijls in de situatie waaruit wij verlost moeten worden. Of dit nu spiritueel [om dichter tot Hasjem te komen, meer Tora te kernen, dawnen, enzovoorts] of lichamelijk [om te ontdoen van een ontbering of een verborgenheid waar we doorheen gaan]. Soms hebben we het gevoel dat Hasjem ons verlossing uit de situatie of een oplossing stuurt, maar toch voelt het dat het allemaal zo ver van je af staat. Tijdens zo'n periode worden we getest in onze emoenah , G'ds vertrouwen. En de... |
|
|
|
|
De consequenties dat Hasjem de Enige Realiteit is |
|
|
Gadol Hador Rabbi Avigdor Miller ZT"L
De enige realiteit en bestaan is Hasjem Alleen. Er staat duidelijk geschreven in Dwariem/Deut. 4:35 : “ Ejn 'od milvado... er bestaat geen ander naast Hem...” .
Hoe moeten we dit zien? Je hebt vast wel eens een levensechte droom meegemaakt. De conversatie met meneer x kwam ook levensecht over. Was meneer x echt? Nee. Maar beleefde je het realistisch? Ja. Zo is het ook met de realiteit die wij beleven en de realiteit van... |
|
|
|
|
Geloof en vertrouwen zijn in deze tijd de sleutel |
|
|
"Een rechtvaardig persoon zal leven door zijn emoenah [geloof] " [ Chavaqoeq/Hab. 2:14 ]. Wanneer je dus de woorden van de profeten en Geleerden ter harte neemt, zal je weten dat dit dus de tijd is van ikvesa d'mosjiach , de voetstappen van de Mosjiach . Dit is het eindstadium van de ballingschap met de signalen en tekenen van de komst van de Mosjiach. Wij mogen ons berusten in het feit dat wij niet bang of verbijsterd hoeven te zijn nu de gebeurtenissen zich langzamerhand aan het... |
|
|
|
|
Tehilliem/Psalmen 20 |
|
|
Wie is verzekert van een plaatsje in Olam Haba? Hij die de zegen van ge'oelah – verlossing – en tefilah – gebed - naast elkaar plaatst [ Rabbi Yochanan ].
Tehilliem 20 zinspeelt op deze juxtapositie. Dawied Hamelech eindigde Tehilliem 19 met “ Jihjhoe ratson 'imrej fie wehegjon liebie Hasjem Tsoerie wego'alie... Moge Jouw wil zijn dat de uitingen van mijn mond genade vindt en de gedachten van mijn hart, Hasjem mijn Rots en mijn... |
|
|
|
|
Tehilliem/Psalmen 16 |
|
|
Tehilliem 16 leren wij over de nederigheid van Dawied Hamelech. Juist deze nederigheid is de kroon van zijn majesteit. Midrash Shocher Tov 18:28 vertelt dat Dawied Hamelech 3 sterke eigenschappen bezat: kracht, Tora en nederigheid. Zijn ogen waren altijd op de grond gericht, omdat hij vreesde om naar boven kijken. Dit uit ontzag voor Hasjem. Wanneer hij tussen onderdanen liep, zo kan de Zohar ons vertellen, had hij nimmer een trots gevoel. Toen Hasjem Dawied had gekozen als koning van... |
|
|
|
|
Ook tijdens het lijden: Ik ben Hasjem |
|
|
Afb. Safed, Israel De woorden van dit artikel hebben ook de schrijver – Rav Arush sjlit'a – zelf getroost tijdens het moment van zijn onbeschrijfelijke verlies van zijn kleindochter.
Wanneer de ziel haar 120 jaren op deze fysieke wereld heeft voltooid en het lichaam verlaat, openbaart Hasjem Zich aan de ziel. Op dat geweldig moment zegt Hasjem: "Ik ben Hasjem". Wat vertelt de Hasjem aan de ziel?
"Weet dat alles wat je is overkomen in je leven , allemaal gebeurd is... |
|
|
|
|
pagina 1 / 4 |
1 | 2 | 3 | 4 » |
|
|