Waarom onze ziel zonder lichaam wel pijn en plezier ervaren in Gehinnom en Gan Eden |
|
|
Om te begrijpen hoe het mogelijk is om met onze ziel pijn en geluk te voelen in respectievelijk Gehinnom en Gan Eden, moeten we eerst weten Wie Hasjem is. Anders is dit concept niet te begrijpen. Ook moeten we begrijpen wat een droom is om tot dit begrip te komen. We gaan deze 2 punten eerst bespreken om zo tot een antwoord te komen op de vraag waarom wij in Gehinnom en Gan Eden zonder lichaam een en ander kunnen voelen.
Wie is Hasjem Naar aanleiding van de sjioer van R'Mizrachi... |
|
|
|
|
Waarom niet-gelovigen beperkt in hun denken zijn |
|
|
Reb Chaim [Brisker Rav] zei een keer: "deze tafel is een koe." Rabbi Yitzchak Zev Soloveitchik zei: "de tafel heeft dezelfde Talmoedische wetten als een koe." Rabbi Shimon Shkop zei: "de moleculen van de tafel kunnen op een andere volgorde opgebouwd worden om zo een koe te worden".
Rabbi Nachman leert dat de geest de opperbevelhebber is van het lichaam. De hersenen kent 3 belangrijke delen: de grote hersenen [cerebrum], de de kleine hersenen [cerebellum] en de hersenstam.... |
|
|
|
|
Rij van Fibonacci: vingerafdruk van Hasjem! |
|
|
“ Waar materie is, is geometrie” Johannes Kepler
De Italiaanse wiskundige Fibonacci [Leonardo van Pisa geb. Pisa, rond 1170 geboren en gestorven rond 1250] schreef in 1202 hij een boek over algebra en de Arabische cijfers inclusief het cijfer 0. In dit boek - Liber Abaci - stelt hij de vraag over een probleem bij de groei van een konijnenpopulatie binnen in 1 jaar. Het boek geeft ook de oplossing op basis van geïdealiseerde veronderstellingen [dat de konijnen in het... |
|
|
|
|
Worden we vandaag de dag nog voor lasjon hara [roddel] gestraft? |
|
|
In de tijd van de Bejit Hamiqdasj [Tempel] was de situatie als volgt : “ Wie lasjon hara [roddelt] spreekt zal de aandoening (van tsara'at) krijgen”. Wie roddelt brengt zijn ziel flink in de problemen [ Misjle 21:23 ].
De Tora benadrukt verschillende keren hoe groot de zonde van lasjon hara – roddelen – is. Mensen realiseren dit niet hoe hoog Hasjem deze zonde opneemt. Of zij hebben te weinig jirat besjamajiem, vrees... |
|
|
|
|
Materie en antimaterie |
|
|
Een nieuwe wetenschappelijke studie suggereert dat de raadselachtige voorkeur van materie over de antimaterie in het heelal een verband kan hebben met het vreemde verschijnsel van ruimte en tijd. Dit fenomeen wordt veroorzaakt door een draaiing binnen ons melkwegstelsel. Antimaterie is een vreemde 'stof' die sterrenstelsels, sterren en ons (de mens) maakt. Bij elk deeltje materie heeft een partner de antimaterie met dezelfde massa, maar die is precies het tegengestelde van de materie.... |
|
|
|
|
Verbazingwekkende feiten over Israël |
|
|
Windenergie op de Golan hoogvlakte. Wanneer de Syriërs ooit de Golanhoogte weer willen inlijven bij het Groot-Syrische Rijk om de wonderschone Dulcinea in te palmen, moeten ze eerst tegen windmolens strijden
Israël is het honderdste kleinste land en heeft ongeveer een duizendste van de wereldbevolking. Het bestaat slechts 62 jaar.
Na amper 62 jaar wonen er 7 miljoen mensen, is kleiner dan New Jersey, wordt omringd door vijanden, onder constante dreiging en zonder te... |
|
|
|
|
Dinosaurussen in Gan Eden |
|
|
De sjioer is een verslaglegging op MP3 van de sjioer "Dinosaurs in Gan Eden" van Rabbi Sprecher op 23 Tisjrej/11-10-2009 in The Orthodox Union Jeroesjalajiem. De MP3 is in Jeroesjalajiem vastgelegd door Lea Reedijk-Sprenger en Alexander van Dijkhuizen. Toelichting op de sjioer: Devorah
In de sjioer staat de kernvraag centraal of de vondsten van de Dinosaurussen echt zijn en zo ja, wat zegt de Tora hierover?
Rabbi Sprecher heeft kunnen aantonen dat een van de meest vooraanstaande... |
|
|
|
|
De Varkenspest/Mexicaanse Griep in de Talmoed |
|
|
Voor deze sjioer heb je het volgende nodig:
DIT luisterfragment van ruim 8 minuten die je online - of na het opslaan op jouw harde schijf moet beluisteren.
DEZE Dafnotitie van de Talmoed ( Taanis 21b ).
LET OP : links onderin in de rechter kolom stopt deze kopie bij een gedeelte van kanttekening 18. De rabbijn gaat door tot en met 19, waardoor je verder dient te luisteren en niet kan meelezen. De rabbijn gaat daarom ook verder over de verspreiding van deze pest, dan... |
|
|
|
|