Alles wat je doet heeft invloed op je omgeving |
|
 |
©Afbeelding: Independent Chesed betekent voor alle schepsels: mensen, dieren en planten. Ook dieren kunnen ingezet worden voor chesed.
“Oemah ha'artes hasjmenah hiw' 'iem raza hasjesj bah ets iem 'ajin... en hoe is het land – is het vruchtbaar of is het mager – en zijn daar bomen in of niet?” [ Barmidbar/Num. 13:20 ].
Volgens de Gemara refereert Mosje met de vraag of er bomen in Erts Jisrael staan naar Ijov [Job]. Hij wist immers heus wel dat er... |
|
|
|
|
Antidote tegen lasjon hara [roddel] en arrogantie |
|
 |
In Sjmot 28:31-3 3 wordt de fabricage van de me'il techelet – mantel van de Efod - dat gedragen werd door de Kohen Hagadol, beschreven. Alle kledingstukken van de Kohen Hagadol werden te gemaakt voor tikkoen [correctie/herstel] voor verschillende zonden. De mantel van de efod werd gemaakt voor lasjon hara [kwaadspreken] en arrogantie [ram]. Het was een hemels blauwe mantel waar 72 gouden belletjes met 7 granaatappeljes aan hingen. De blauwe kleur is een verwijzing naar de blauw... |
|
|
|
|
Arrogantie Vs. nederigheid |
|
 |
Arrogantie is een middah – eigenschap – die bijna iedereen in zekere mate bezit. Het is een middah waar we niet trots op moeten zijn. In tegendeel. “ Met betrekking tot een persoon die hooghartigheid van geest is, zegt Hasjem: 'Ik en hij kunnen niet samen in de wereld leven!'” [ Sotah 5a ]. In Michtav MeEliyahu vraagt Rav Dessler zich af: “ Hoe kan het zijn dat Hasjem niet in staat is om te wonen met een arrogant persoon? Hasjem... |
|
|
|
|
Bewuste zonden en twijfelgevallen |
|
 |
Wanneer je per ongeluk een overtreding doet waarvoor je eigenlijk gestraft moet worden door middel van kareet [Hemelse straf waar je ziel afgesneden wordt van het Joodse volk] , dan werd daarvoor de chataat-offer [zondoffer] gegeven. Is er sprake van twijfel of je überhaupt een zonde hebt begaan, dan werd de asjam-offer [schuldoffer] gegeven. Als achteraf blijkt dat de zonde niet begaan is, is er dan sprake van een onnodige offer?
De RaMBaN... |
|
|
|
|
Bilaam, profeet van de volkeren |
|
 |
Wanneer iemand een profeet is, wordt er geleerd dat op hem of haar de Sjchinah – G'ds Aanwezigheid – rust. Dan stelt de Midrasj de volgende vraag. Waarom rust Hasjem Zijn Sjchinah op – en geeft profetie aan een slechte niet-Jood [Bilaam]?
Een antwoord is dat de niet-Joodse volkeren geen excuses kunnen verzinnen om geen tesjoeve te doen [tot inkeer komen]. Dit omdat zij geen profeten op het niveau zouden hebben als de Joodse profeten. Zij zouden dan kunnen stellen dat... |
|
|
|
|
Boosheid |
|
 |
'Al-tvahel broechacha lich'os kie cha'as, bchejq ksieliem janoeach... wees nooit te snel in je gemoed boos, want ergernis rust in de boezem van de dwazen..." [ Kohelet/Pred. 7:9 ]. Binnen het Jodendom is het bekend dat de middah – eigenschap – van boosheid – ka'as wordt beschouwd als zowel zondig als vernietigend.
De RaMBaM leert in Hilchos Dei'os hfst. 1 dat je in principe met alle middot , karaktertrekken, je de gulden middenweg... |
|
|
|
|
De donkere en de lichte zijde van sneeuw |
|
 |
Chizkija zei: "er zijn 12 maanden van oordeel voor de goddelozen in de Gehinnom. 6 maanden in de hitte en de andere 6 maanden in de kou. G'd plaatst ze eerst in de hitte en zet ze dan in de sneeuw" [ Midrasj Tanchuma - Ra'eh 13 ].
Sommige auto's in Israël staan uren vast in de sneeuw, terwijl het Israëlische leger [IDF] mensen helpt bij het bevrijden van gestrande automobilisten waarvan sommigen 10 uur vastzaten in de bergen rond Jeruzalem. Samen met de politie, heeft het leger... |
|
|
|
|
De dood is een goede zaak |
|
 |
In het artikel “ het essentieel verschil tussen een Ben Noach en een Jood ” leren we dat we met onze uitspraak “kol 'asjer diber Hasjem na'aseh wenisjma'... alles wat Hasjem heeft gezegd zullen wij doen en zullen wij horen...” [ Sjmot/Ex. 24:7 ] als het ware onszelf als slaven hebben aangeboden aan Hasjem, zodat wij voor Hem als Zijn geliefdste schat zijn onder alle mensen [ Sjmot/Ex. 19:5 ].
Met 'na'aseh wenisjma ' hebben wij onszelf niet alleen als slaven aan... |
|
|
|
|
De Geloofspunten voor Joden en Bnej Noach [niet-Joden] |
|
 |
Niet-Joden hebben van Hasjem ook een doel en dat is nauwkeurige naleving van de Zeven Noachitische Wetten. Deze Wetten worden ook wel de Universele Wetten genoemd.
De Zeven Universele Wetten zijn: 1. Birkat Hasjem [Hasjems Naam heiligen]: Verbod op blasfemie [ Bereesjiet /Gen. 3:1 ] 2. Avodah Zarah : Verbod op het aanbidden van afgoden [ Bereesjiet /Gen. 3:5 ] 3. Giloej arajot : Verbod op immorele seksuele daden [ Bereesjiet /Gen. 6:1-4 ] 4. Sjefichoet damiem : Verbod op moord [... |
|
|
|
|
De geschiedenis van de Geschreven en de Mondelinge Tora |
|
 |
‘Ejn majiem ela Tora...de enige ware water is de Tora’.
Bava Kama 17a; 82a
Woord Tora is een afgeleide van de Hebreeuwse stamletters joed-reesj-he, wat eigenlijk 'onderwijzen', instrueren en leer ( lehorot ; Wajjiqra/Lev. 10:11 ) betekent. Het woord 'Tora' is daarnaast een lastig woord, omdat het verschillende dingen in verschillende contexten kan betekenen. In de meest beperkte zin, verwijst de Tora naar de Boeken van Mosje: Genesis (Bereesjiet: In het begin), Exodus... |
|
|
|
|
|
|