Zonder helicopterview wordt zelfs de Tora misbruikt |
|
 |
Iedereen is op zoek naar geluk. Niemand wil kelole (vloek). Iedereen wil beroche (zegen). Men reist stad en land af naar Rebbes en kabbalisten voor `beroches’ en succes in geestelijk of materieel opzicht. Maar de `beroche’ ligt binnen handbereik: “ Als jullie in Mijn bepalingen wandelen, jullie zich aan Mijn geboden houden zult, dan geef Ik jullie regen” ( 26:3-4 ). Wat is dat wandelen in de Tora? De aardse zegen verdienen we niet zo maar. We moeten er veel... |
|
|
|
|
Alles wat je doet heeft invloed op je omgeving |
|
 |
Chesed betekent voor alle schepsels: mensen, dieren en planten. Ook dieren kunnen ingezet worden voor chesed.
“Oemah ha'artes hasjmenah hiw' 'iem raza hasjesj bah ets iem 'ajin... en hoe is het land – is het vruchtbaar of is het mager – en zijn daar bomen in of niet?” [ Barmidbar/Num. 13:20 ].
Volgens de Gemara refereert Mosje met de vraag of er bomen in Erts Jisrael staan naar Ijov [Job]. Hij wist immers heus wel dat er bomen in het land staan. Een boom... |
|
|
|
|
Antidote tegen lasjon hara [roddel] en arrogantie |
|
 |
In Sjmot 28:31-3 3 wordt de fabricage van de me'il techelet – mantel van de Efod - dat gedragen werd door de Kohen Hagadol, beschreven. Alle kledingstukken van de Kohen Hagadol werden te gemaakt voor tikkoen [correctie/herstel] voor verschillende zonden. De mantel van de efod werd gemaakt voor lasjon hara [kwaadspreken] en arrogantie [ram]. Het was een hemels blauwe mantel waar 72 gouden belletjes met 7 granaatappeljes aan hingen. De blauwe kleur is een verwijzing naar de blauw... |
|
|
|
|
Arrogantie Vs. nederigheid |
|
 |
Arrogantie is een middah – eigenschap – die bijna iedereen in zekere mate bezit. Het is een middah waar we niet trots op moeten zijn. In tegendeel. “ Met betrekking tot een persoon die hooghartigheid van geest is, zegt Hasjem: 'Ik en hij kunnen niet samen in de wereld leven!'” [ Sotah 5a ]. In Michtav MeEliyahu vraagt Rav Dessler zich af: “ Hoe kan het zijn dat Hasjem niet in staat is om te wonen met een arrogant persoon? Hasjem... |
|
|
|
|
Bewuste zonden en twijfelgevallen |
|
 |
Wanneer je per ongeluk een overtreding doet waarvoor je eigenlijk gestraft moet worden door middel van kareet [Hemelse straf waar je ziel afgesneden wordt van het Joodse volk] , dan werd daarvoor de chataat-offer [zondoffer] gegeven. Is er sprake van twijfel of je überhaupt een zonde hebt begaan, dan werd de asjam-offer [schuldoffer] gegeven. Als achteraf blijkt dat de zonde niet begaan is, is er dan sprake van een onnodige offer?
De RaMBaN... |
|
|
|
|
Bilaam, profeet van de volkeren |
|
 |
Wanneer iemand een profeet is, wordt er geleerd dat op hem of haar de Sjchinah – G'ds Aanwezigheid – rust. Dan stelt de Midrasj de volgende vraag. Waarom rust Hasjem Zijn Sjchinah op – en geeft profetie aan een slechte niet-Jood [Bilaam]?
Een antwoord is dat de niet-Joodse volkeren geen excuses kunnen verzinnen om geen tesjoeve te doen [tot inkeer komen]. Dit omdat zij geen profeten op het niveau zouden hebben als de Joodse profeten. Zij zouden dan kunnen stellen dat... |
|
|
|
|
Boosheid |
|
 |
'Al-tvahel broechacha lich'os kie cha'as, bchejq ksieliem janoeach... wees nooit te snel in je gemoed boos, want ergernis rust in de boezem van de dwazen..." [ Kohelet/Pred. 7:9 ]. Binnen het Jodendom is het bekend dat de middah – eigenschap – van boosheid – ka'as wordt beschouwd als zowel zondig als vernietigend.
De RaMBaM leert in Hilchos Dei'os hfst. 1 dat je in principe met alle middot , karaktertrekken, je de gulden middenweg... |
|
|
|
|
De dertien Geloofspunten van Maimonides |
|
 |
Lees ook: De Geloofspunten voor Joden en Bnej Noach [niet-Joden] deel I: geloof in G'd deel II: Darwin’s evolutieleer verzwakt het geloof in G’d deel III: hoe gaan wij om met lijden, sociaal onrecht, onze sterfelijkheid en onontkoombare natuurrampen? deel IV: G'ds onlichamelijkheid, profeten en Tora deel V: G'd kent de mens, straf en beloning deel VI: de Messiaanse verwachting deel VII: de herleving der doden deel I: geloof in G'd Met het geloof, de... |
|
|
|
|
De donkere en de lichte zijde van sneeuw |
|
 |
Chizkija zei: "er zijn 12 maanden van oordeel voor de goddelozen in de Gehinnom. 6 maanden in de hitte en de andere 6 maanden in de kou. G'd plaatst ze eerst in de hitte en zet ze dan in de sneeuw" [ Midrasj Tanchuma - Ra'eh 13 ].
Sommige auto's in Israël staan uren vast in de sneeuw, terwijl het Israëlische leger [IDF] mensen helpt bij het bevrijden van gestrande automobilisten waarvan sommigen 10 uur vastzaten in de bergen rond Jeruzalem. Samen met de politie, heeft het leger... |
|
|
|
|
De dood is een goede zaak |
|
 |
In het artikel “ het essentieel verschil tussen een Ben Noach en een Jood ” leren we dat we met onze uitspraak “kol 'asjer diber Hasjem na'aseh wenisjma'... alles wat Hasjem heeft gezegd zullen wij doen en zullen wij horen...” [ Sjmot/Ex. 24:7 ] als het ware onszelf als slaven hebben aangeboden aan Hasjem, zodat wij voor Hem als Zijn geliefdste schat zijn onder alle mensen [ Sjmot/Ex. 19:5 ].
Met 'na'aseh wenisjma ' hebben wij onszelf niet alleen als slaven aan... |
|
|
|
|
|
|