7:13-14: Koning Sjlomo huurt Chiram om al de koperen voorwerpen te vervaardigen die nodig zijn voor het Beit Hamikdasj. 15-22: Een beschrijving volgt van de twee pilaren in de hal. De verzen 23-26 geven een beschrijving van het grote ronde wasbekken, dat een middenlijn had van tien el en een omtrek van 30 el.
De verzen 40-47 beschrijven hoe Chiram de koperen voorwerpen vervaardigde. Vs. 48-50 beschrijft Koning Salomo's opdracht tot de vervaardiging van de gouden voorwerpen voor het Beit Hamikdasj.
Het verband tussen de Parasja en de Haftara In Parasjat Wajjakheel wordt ons verteld over de bouw van het Misjkan; de Haftara vertelt over de constructie van het Beit Hamikdasj. De heilige gebruiksvoorwerpen voor het Misjkan werden gemaakt door Betsalel. De koperen voorwerpen voor het Beit Hamikdasjliet Koning Salomo maken door de Jood Chiram. De vakbekwaamheid van Betsalel en Chiram worden in bijna dezelfde bewoordingen beschreven. Over Betsalel staat geschreven: „Hasjem vulde Betsalel met de geest van G-d in wijsheid, begrip en kennis."
Over Chiram staat er: „Hasjem vulde Chiram met wijsheid, begrip en kennis." Het is duidelijk dat beiden hoogst begaafd waren. Toch is er een opvallend verschil: Betsalel was begiftigd ‘met de geest van G-d' maar dat was Chiram niet. Daar het geestelijke niveau van de generatie van Sjlomo lager was dan dat van de generatie van de woestijn, rustte de Roech Hakodesj niet op Chiram, terwijl hij zijn werk verrichtte. Het gevolg was dat zijn voorwerpen niet dat niveau van heiligheid bereikten als die van het Misjkan. Uiteindelijk vielen zij in handen van de vijand, terwijl de voorwerpen van het Misjkan zo heilig waren, dat zij door Hasjem verborgen werden. Het Derde Beit Hamikdasj zal door Hasjem zelf worden opgericht. De heiligheid ervan zal daarom van het allerhoogste niveau zijn en het zal nimmer meer worden vernietigd.
Bron: Joods Leven |