De parasja van deze week wordt altijd vlak bij Rosj Hasjanagelezen. Dat wijst erop dat er een verband bestaat met deze grote, ontzagwekkende dag. Hoe helpt de afdeling van deze week ons voor te bereiden op de Dag van de Rechtspraak?
Ik merk dat velen van ons vervuld zijn van ontzetting als Rosj Hasjana nadert. We weten dat we op het punt staan om de rechtzaal binnen te gaan, waar ons lot voor het komende jaar - betreffende onze gezondheid, financiën, echtgeno(o)t(e), kinderen, enz. - zal worden opgeschreven en bezegeld. De ernst van deze tijd van het jaar veroorzaak ons vaak om te zoeken naar „trucs" die een zoete toekomst voor ons garanderen. Ik wil hier één fundamenteel idee met u delen, dat, hoewel eenvoudig in praktijk te brengen, verreikende gevolgen voor ons leven kan hebben.
Om onze toekomst positief te beïnvloeden, is het van cruciale betekenis dat we leren hoe we advocaten kunnen zijn voor het Joodse volk. De Talmoed (Sota 8b) leert dat de manier waarmee wij oordelen over andere mensen, de manier is, waarop G-d ons beoordeelt. Met andere woorden, wanneer we kritiek en beschuldigingen vermijden, en in plaats daarvan zorgvuldig oppassen dat we alleen positieve dingen over onze medejoden zeggen, dan zal G-d ons op gelijke manier behandelen. We moeten leren de nadruk te leggen op het goede dat we zien in Joodse individuen, gemeenschappen en het volk als geheel, wanneer we een positieve indruk willen maken in de wereld hierboven.
Dit idee komt op Rosj Hasjana tot uiting met het blazen op de sjofar. De heiligheid en zuiverheid van de sjofar-tonen hebben bij velen van ons het effect dat zij de rillingen over hun ruggegraad voelen lopen, of zelfs tot tranen toe geroerd worden. Deze reactie is geen toeval. Onze mystieke traditie leert dat het geluid van de sjofar in feite de collectieve stem van het Joodse volk is. Het geeft niet wie we zijn of wat we doen, diep binnenin ons trilt een heilige stem die G-d aanroept en die Zijn wil wenst uit te voeren.
Met dit in gedachten kan dit jaar een nieuwe dimensie aan het sjofar-blazen worden toegevoegd. Het geluid van de sjofar getuigt dat iedere Jood een schitterend persoon is, die diep binnenin het juiste wil doen. Wanneer we dit bewustzijn kunnen cultiveren en liefdevol de fouten van anderen kunnen vergeven, dan zullen we erin slagen het Joodse volk te verdedigen - waarop G-d zal reageren door de nadruk te leggen op ons eigen positieve gedrag en door rechtvaardigingen te vinden voor onze fouten.
Een hint voor dit idee is te vinden in Devariem 29:17: „Want misschien is er onder jullie een wortel die gif en alsem voortbrengt" ( פֶּן יֵשׁ בָּכֶם שֹׁרֶשׁ פֹּרֶה רֹאשׁ וְלַעֲנָה - Pen jeesj bachem sjoresj poree rosj welaäna). De Maäjan sjel Tora wijst erop dat de Hebreeuwse beginletters van de laatste vier woorden van dit vers (שרש SJ-oresj, P-oree, R-osj, Wa-laäna) het woord שופר - SJOFAR vormen. Volgens hem leert dit ons dat de sjofar-tonen iedere kwade ‘wortel' die in ons te vinden is, kunnen verwijderen.
We zouden nog een andere betekenis van het vers kunnen suggereren. Zelfs als ons gedrag, spraak en gedachten negatief waren, dat bezitten we toch nog binnenin ons het heilige en zuivere geluid van een sjofar die roept om dicht bij G-d te zijn. Het is belangrijk om het Joodse volk te verdedigen door positief over anderen te spreken, in plaats van op hun tekortkomingen te wijzen. Als we onszelf hiermee bezighouden, is dat de beste voorbereiding op Rosj Hasjana, want de primaire mitswa van de dag is het blazen van de sjofar, hetgeen ons herinnert aan onze inerlijke zuiverheid en heiligheid. Mogen we dit jaar worden gezegend dat we alleen het positieve zien en dat we de stem van de sjofar, die diep binnenin ieder van ons verborgen zit, mogen herkennen, zodat we allen overvloedig besproeid zullen worden met geluk, gezondheid en rijkdom. (Met toestemming overgenomen van Aish HaTorah)
Bron: Joods Leven
|