Tijdens het Jom Kippoer staan mn de handelingen van de Kohen hagadol centraal. Deze handelingen werd aan Aharon geschonken 'acharei mot... na de dood van de zonen van Aharon ( vs. 16:1). Waarom heeft Hasjem de dood van zijn zonen gekoppeld aan het gebod van de beperking de Kodesj Hakedasjiem te betreden. R'Elazar ben Azariah leert ons ook waarom. Hij vergelijkt het met een ziek persoon die door een dokter gewaarschuwd werd geen koud eten of in een vochtige ruimte te slapen, zonder verder uit te wijden. Maar de tweede dokter legde hem uit: Als je koud voedsel en vochtige slaapplaatsen niet mijdt, zal je net als "die en die" sterven. Het moge duidelijk zijn dat de waarschuwing van de tweede dokter duidelijker was dan de eerste. Ook hier vertelt Hasjem aan Mosje de wet aan Aharon in de context van de ze tragedie over te brengen. Als Aharon verteld werd dat er een potentiële doodstraf op het op een ongepaste wijze betreden van de Kodesj Hakedasjiem zou staan, zou het niet dezelfde effect hebben las het slechts bij een aankonidging gebleven zou zijn (Chofets Chaim).
De Maftir is Bamidbar 29:7-11 waar Hasjem ons duidelijk de voorschriften geeft wannneer Jom Kippoer moet plaatsvinden [10e dag van de 7e maand] met de oproep onszelf te kwellen. Wat wordt daarmee bedoeld? Hasjem wilt toch niet dat wij onszelf letterlijk kwellen? Dat klopt. De bedoeling van die kwelling wordt direct erbij verteld: Geen eten of drinken, niet baden of wassen, geen leren schroeisel dragen, geen echtelijke raltie hbben en jezelf met bijvoorbeeld bodylotion of olie of iets dergelijks in te smeren.
Verder geeft de matier voorschriften voor de offering voor Jom Kippoer. |