Tesjoeva doen voordat de Great Reset plaatsvindt |
|
|
“Geen complottheorie is zo hardnekkig als die over de Great Reset . Al anderhalf jaar bijten complotdenkers zich vast in de gedachte dat de 'mondiale elite' corona aangrijpt om de democratie de nek om te draaien, een radicaal linkse agenda door te voeren en kritische burgers monddood te maken.” Bron Sinds 9-11 in 2001 kan niemand er meer omheen dat de wereld zoals wij het gekend hebben aan het veranderen is. Het tweede moment na deze ramp waarmee we met onze neuzen op de... |
|
|
|
|
De regenboog: alles met medelijden |
|
|
G’d beloofde Noach dat hij als enige gered zou worden. Op dat moment had Noach moeten davvenen (bidden) tot G’d om medelijden met de wereld. Noach liet deze gelegenheid echter voorbij gaan. Daarin onderscheidde hij zich van Mosje, die direct opkwam voor het Joodse volk toen ze door G’d bedreigd werden na het debacle van het gouden kalf. Daarom heet de zondvloed `het water van Noach’. Vóór de Zondvloed was alles grof en zeer materieel Werd... |
|
|
|
|
Wat gebeurt er met je ziel wanneer 's nachts je slaapt? |
|
|
Op de vraag wat er met je ziel gebeurt wanneer je ‘s nachts slaapt is het antwoord als volgt. Iedere nacht wanneer iemand gaat slapen, gaat hij voor * 1/60e dood. De ziel, de nesjama [niet de nefesj] gaat uit het lichaam en probeert op te stijgen basjamajiem, naar de Hemel voor een Dinah Bama’tah [rechtszaak in de Hemel]. Zoals hier op aarde, heb je basjamajiem, in de hemel, meerdere niveaus van rechtbanken. Maar iedere nacht gaat de ziel naar maar liefst naar het... |
|
|
|
|
Dawnen [bidden] en doen |
|
|
Het Jodendom is een doe-religie. Het gaat om de aardse hier en nu en niet om allerlei fraaie ego-tripperige hoogzweverij van mystieke zweem en Himmelhoch jauchzend vertoevend onder de vleugelen van G’ds majesteit. De mystiekleer is inderdaad het fundament van de Joodse leer maar niet hetgeen waarom het in de aardse realiteit draait. En dat volgt eigenlijk vrij direct uit het feit, dat de schepping van deze wereld aards en concreet was. G’d heeft deze wereld geschapen als een... |
|
|
|
|
Bestaat er een beracha tegen antisemitisme |
|
|
5780 is het jaar van de beproeving. In onze omgeving lijkt het nationalisme weer de overhand te krijgen. Rosj Hasjana viel dit jaar in de [red.: tweede] verkiezingstijd waarin we onze toekomst angstig tegemoet zien. Donkere wolken lijken zich samen te pakken boven onze hoofden. Ondanks het groeiende antisemitisme verlies ik als jood in Europa mijn moed niet. Want Am Jisraeel chaj – onze joodse traditie staat als een rots in de branding. Nooit hebben we opgegeven. Altijd zijn we weer als... |
|
|
|
|
Kunnen wij G'd zegenen? |
|
|
Het woordje “ baroech ” betekent niet als een bijvoeglijk naamwoord “ gezegend ” of “ geprezen ” [zoals de meeste mensen denken]. Reb Chaim van Volozhin levert in zijn Nefesh Chaim het volgende bewijs. In Berachot 7a staat dat Hasjem tegen Rabbi Jisma’el zegt: “Jisjma’el, mijn zoon, zegen Mij” . Dit omdat R’Jisjma’el - de Kohen Gadol - Hasjem helemaal niet heeft geprezen. In plaats daarvan zei hij: “ Moge... |
|
|
|
|
Jonah: het oordeel van de ziel |
|
|
Midrash Rabbah Parasja Chajjei Darah 59:6 zegt Rabbi Abba: " er zijn mensen die "oud" worden, maar "zonder dagen" en er zijn weer anderen "met dagen" maar niet "oud".” Dit betekent dat iemand welgesteld kan zijn, maar jong sterven en visa versa. Wanneer iemand komt te overlijden, worden volgens de Zohar alle dagen van zijn leven door Hasjem beoordeeld. Geen dag wordt overgeslagen. De punten waarop iemand geoordeeld wordt zijn: • is hij rechtvaardig is geweest? • heeft... |
|
|
|
|
De beracha over bloeiende vruchtenbomen in Nisan [April] |
|
|
De beracha over bloeiende bomen in Nisan luidt: “Geprezen bent U, Eeu-wige, Koning van de wereld, die het in Zijn wereld aan niets heeft laten ontbreken, en er goede schepselen in geschapen heeft en goede bomen om de mensen daarvan te laten genieten”. Dankberacha Deze beracha is een van de vele dankberachot, die het Jodendom kent, wanneer wij een bijzondere gebeurtenis meemaken, zoals een ontmoeting met een regerend vorst of vorstin of wij geconfronteerd worden met... |
|
|
|
|
Gedwongen amen zeggen |
|
|
In Berachot 53b wordt geleerd dat wanneer we “ amen ” zeggen op een beracha [zegenspreuk; broche], dat de “ amen ” groter is dan de broche zelf [גדול העונה אמן יותר מן המברך]. Wanneer iemand een broche maakt, wordt je eigenlijk gestoord in hetgeen je aan het doen bent. Hij dwingt je - matriach - in feite om je dagelijkse beslommeringen even los te laten om “ amen ” te zeggen. Dan kan het gebeuren dat je denkt: “ Waarom zeg je de broche niet... |
|
|
|
|
Kabbalah: studie van mystiek |
|
|
In de officiële geschiedschrijving over het Nederlandse Jodendom vindt men vrijwel geen verwijzing naar enige - laat staan systematische - bestudering van mystieke werken. Noch Jac. Zwarts in zijn 'Hoofdstukken uit de Geschiedenis der Joden in Nederland' (W.J. Thieme en Cie., Zutphen, 1929), noch M.H. Gans in zijn Memorboek (Bosch & Keuning N.V. Baarn, 1971), noch Jozeph Michman e.a. in hun Pinkas (Kluwer, Ede/Antwerpen en N.I.K., Amsterdam 1992), vermelden hier iets over.... |
|
|
|
|
|
|