Tehilliem/Psalmen 22 |
|
|
Afbeelding: graf van Mordechai en Esther Tehilliem 22 is een profetische Tehilliem wat op de eerste plaats Dawied Hamelech de gebeurtenis rond Poeriem door de Roeach Hakodesj heeft voorzien. Ook haalt deze Tehilliem de voor Dawied Hamelech toekomstige gebeurtenis van de Babylonische en Perzische ballingschappen in het algemeen aan.
Toen Dawied Hamelech vluchtte voor zijn zoon Avshalom, werd hij door Shimi ben Gera uit de stam van Binjamin vervloekt. Hoewel hij hiervoor de... |
|
|
|
|
Opstanding der doden en de Toekomstige Wereld |
|
|
Afgelopen zomer – toen was het nog 5776 - kopte Jodendom-online met de headline het volgende nieuwsbericht in:
“ Motse Sjabbes twee weken geleden heeft Rabbi Shalom Berger, de Mishkoltzer Rebbe een bezoek gebracht bij * Maran Posek Hador Hagaon Harav Chaim Kanievsky sjlita, de belangrijkste Gadol Hador anno 5776/2016. Rav Berger kwam Reb Chaim een exemplaar van zijn boek over het gedeelte van de Talmoed hoe je met de Sjabbat om moet gaan als kado brengen.
Deze twee... |
|
|
|
|
Pad der Oprechten [Mesillat Yesharim] deel 15 |
|
|
Fotocredits onbekend
Inleiding 15, hoofdstuk 19 In het vorige hoofdstuk leerden wij wat ware chassidoet is. R' Elyashiv ZT”L zei dat mensen die net een ba'al tesjoeva [een Jood die vroom wordt] zijn geen lechoemrah – verzwaring van de mitswot – op zich moeten nemen. Hij gaf aan dat dit niet vol te houden is waardoor iemand volledig [weer] off derech – van het Pad van de Tora gaan – raakt. Om een chassied in deze tijd te zijn is maar voor weinig... |
|
|
|
|
Pad der Oprechten [Mesillat Yesharim] deel 14 |
|
|
Fotocredits
Inleiding 14, hoofdstuk 18 Toen de Gaon van Wilno dit hoofdstuk, hoofdstuk 18, onder ogen kreeg, wilde hij de RaMCHaL direct ontmoeten. Hij wilde zijn Sjabbat-kleren voor deze ontmoeting aantrekken en desnoods helemaal naar hem lopen [van Wilno naar Amsterdam of Akko in Israel] om aan zijn voeten te lernen, maar de RaMCHaL was al niftar [overleden] toen de Gaon van Wilno zijn werk las.
In dit hoofdstuk wordt middat chassidoet uitgelegd. Wat de rode draad in... |
|
|
|
|
Tehilliem/Psalmen 20 |
|
|
Wie is verzekert van een plaatsje in Olam Haba? Hij die de zegen van ge'oelah – verlossing – en tefilah – gebed - naast elkaar plaatst [ Rabbi Yochanan ].
Tehilliem 20 zinspeelt op deze juxtapositie. Dawied Hamelech eindigde Tehilliem 19 met “ Jihjhoe ratson 'imrej fie wehegjon liebie Hasjem Tsoerie wego'alie... Moge Jouw wil zijn dat de uitingen van mijn mond genade vindt en de gedachten van mijn hart, Hasjem mijn Rots en mijn... |
|
|
|
|
Tehilliem/Psalmen 19 |
|
|
Foto credits: Universe Today
De banen van de hemelse lichamen zijn foutloos waardoor het een duidelijke manifestatie is van de G'ddelijke openbaring. In Tehilliem 19 leert Dawied Hamelech de lezer op 6 verschillende manieren dat het bevattingsvermogen van Hasjem door Tora, overtreft het bevattingsvermogen door wetenschap . Bovendien zijn de astronomische geheimen van de hemelen voor de Torageleerden als het ware ontgrendeld. Zo zei Shmuel bar Abba dat hij de wegen... |
|
|
|
|
Tehilliem/Psalmen 18 |
|
|
Tehilliem 18 is een bijzondere Tehilliem. Hij staat namelijk ook opgetekend in Sjmoel II 22 . In feite schijnt die versie in Sjmoe'el II de originele versie te zijn die Dawied Hamelech in zijn jongere jaren zou hebben gecomponeerd. Tehilliem 18, ook wel bekent als Sjierat Dawied, zou aan het einde van zijn leven geschreven zijn.
Dawied Hamelech heeft er voor gekozen deze Tehilliem als de 18e toe te wijzen, omdat hij achttien oorlogen heeft gevoerd: dertien met een nationaal doel en vijf... |
|
|
|
|
Tehilliem/Psalmen 17 |
|
|
Er bestaat een verband tussen Tehilliem 16 en Tehilliem 17. In Tehilliem 16 spreekt Dawied Hamelech enthousiast over zijn deel in Olam Haba en dat hij uitkijkt naar de nabijheid van Hasjem en het eeuwige genot aan Zijn Rechterhand [ pasoek 11 ]. Maar nadat Dawied Hamalech heeft gezondigd , staken de twijfels over de toekomst van zijn ziel de kop op. Dawied Hamelech pleit in deze Tehilliem voor een terugkeer, een tesjoeva , in vol genade en liefde voor Hasjem's Aangezicht. De Tehilliem... |
|
|
|
|
Tehilliem/Psalmen 15 |
|
|
Bergen van Carmel ©Afbeelding: Devorah
In Tehilliem 15 leren de Geleerden ons dat de generatie van Dawied Hamalech rechtvaardig [ tsaddiek ] waren. Toch hadden zij continue met oorlogen te maken. De generatie van de rasja [slecht mens] Achav Hamalech daarentegen, waren rasjiem die aan avodah zara [afgodendienst] deden. Wanneer zij ter strijden moesten trekken, hoefden zij hun hand er niet voor om te draaien om de strijd te winnen. Wat hadden deze rasjiem wel wat de generatie... |
|
|
|
|
Pad der Oprechten [Mesillat Yesharim] deel 13 |
|
|
Inleiding 13, hoofdstuk 14, 15, 16 en 17 In de volgende hoofdstukken gaan we onthouding [ haprisjoet ] en zuiverheid [ hataharah ] bespreken.
Met onthouding wordt bedoeld dat je als het ware uit het negatieve gaat [stapt] – poresj . Een gericht voorbeeld is wanneer jouw activiteiten in de maatschappij ten koste gaat van jouw vrees voor Hasjem, dan stap je uit de maatschappij.
Er bestaan drie vormen van prisjoet.
Onthouding van genoegens Bij onthouding van genoegens,... |
|
|
|
|
|
|