Jaloezie heeft zijn goede en slechte kanten |
|
|
Aan het einde van de parsja Naso lezen wij over de offers van de vorsten, de Nesi’iem . De parsja Beha’alotecha opent vervolgens met de Menora, de gouden luchter, die in het Heilige stond. Rasji (1040-1105) brengt een Midrasj, waarin gevraagd wordt waarom de afdeling over de Menora volgt op de offers van de vorsten? Aharon voelde zich minderwaardig Het antwoord luidt, dat Aharon de Hogepriester zich minderwaardig voelde tegenover de nesi’iem, omdat zij offers... |
|
|
|
|
Liegen |
|
|
Er zijn vier klassen van zondaren die geen deel zullen hebben aan Olam Haba wanneer zij geen oprechte tesjoeva doen. Een van de vier categorieën zijn de leugenaars [ Tehilliem 101:7 ]. Daarnaast zijn er zes soorten mensen die Hasjem haat en een daarvan zijn de leugenaars [Misjlei 6:16–17, 19]. En “liegende lippen zijn een gruwel voor Hasjem” [ Misjlei 12:22 ]. Naast meineed [ Sjmot 20:12; Dwariem 5:16, 19:16-21 ], verbiedt de Torah regelrecht liegen. “Houd... |
|
|
|
|
Waarom trotseerde de generatie Dor Hamaboel Noach? |
|
|
We weten dat de mensen van vroegere beschavingen intelligenter waren dan wij. Ons intellect neemt af in plaats van dat het toeneemt. Waarom wij de uitvinders van deze moderne beschaving zijn, is een andere discussie, maar kort verwoord komt het er op neer dat wij niets letterlijk bedenken of uitvinden [iets uitvinden betekent letterlijk: “ overgankelijk nuttige methodes, toestellen of werktuigen bedenken die niet eerder bekend waren” ], echter wel vanuit een menselijk perspectief.... |
|
|
|
|
Kibboed av ve'eem eer uw ouders opdat u lang zult leven |
|
|
Midden in de Tien Geboden staat – bijna als een scharnier waarom zeer veel draait – het bekende gebod “ Eer uw vader en uw moeder...opdat u lang zult leven en het u goed zal gaan op de aarde, die G’d u geeft” ( Dewariem 5:16 ). De voortschrijdende rationalisering van het leven laat weinig ruimte voor aandacht voor de oudere generatie: onze economiegeconcentreerde, prestatiegerichte opvoeding laat weinig heel van de praktische beleving van dit vijfde gebod dat... |
|
|
|
|
Dierenrechten |
|
|
Zijn wij beter dan de dieren? Er lijkt geen einde aan te komen: varkenspest, BSE, mond-en-klauwzeer. De economie lijkt te wankelen. Boeren in grote nood, dierenleed en stapels kadavers. Vanuit de uiterste rechtervleugel in de Nederlands Hervormde Kerk liet Tj. de Jong uit Staphorst weten, dat het uitbreken van mond- en-klauwzeer zonder meer een oordeel van G’d is dat over ons land komt. Besmet vlees wordt vergeleken met dynamiet, broodjes kaas worden bij de douane op Schiphol... |
|
|
|
|
Tehilliem/Psalmen 24 |
|
|
Tehilliem 24 is gecomponeerd op de dag dat Dawied Hamelech het land had gekocht van Arvana de Jebuziet om daar de Bejt Hamiqdasj, de heilige Tempel, te kunnen bouwen. Dit plekje, wat we nu kennen als Jeroesjaljiem en in het bijzonder de Tempelberg, is het heiligste plekje op aarde waaruit Hasjems Aanwezigheid voortvloeit over de rest van de wereld. In die tijd offerde Dawied zijn dankoffers altijd op een tijdelijke altaar [ Sjmoe'el/Sam. II 24:18-25 ].
Omdat Dawied Hamelechs intentie was... |
|
|
|
|
Pad der Oprechten [Mesillat Yesharim] deel 10 |
|
|
Inleiding 10, hoofdstuk 11, 3e deel
Heb je naaste lief en neem geen wraak Het beste is iemand te vergeven al voordat hij gestraft wordt. Het mooist is ook wanneer je altijd netjes blijft tegen degene die je heel waardeloos heeft behandeld. Dit is functioneren op een heel hoog niveau. Je mag je naaste namelijk niet haten in je hart. Je mag wel zijn daden haten en jezelf beschermen tegen zijn schadelijk handelen.
Je mag geen wraak nemen. Voorbeeld. Je komt geld te kort en je wilt bij... |
|
|
|
|
Pad der Oprechten [Mesillat Yesharim] deel 9 |
|
|
Inleiding 9, hoofdstuk 11, 2e deel
Misleiden, liegen, bedriegen, stelen... In Tsfanja/Sef. 3 leren we dat het Joodse volk in de tijd van de Mosjiach rein [ hanqijoet ] zijn. Maar zover is de wereld nog niet. Ondertussen kun je wel rein zijn door jouw vorig leven. Dat zie je vaak bij kinderen die heel erg eerlijk zijn en nooit zouden stelen. Stelen en liegen gaan namelijk samen. Sommige mensen liegen zo erg, dat het hun 2e natuur is, waardoor... |
|
|
|
|
Doorslaggevende reden van de zondvloed was stelen |
|
|
"... Qets kol-basar ba' lifanaj-kie-mal'ah ha'arets chamas, mipnejhem... het einde van al het vlees is voor Mijn aangezicht gekomen, want de aarde is door hen gevuld met chamas - diefstal en fraude …" Bereesjiet 6:13 . RaMBaN vraagt zich af waarom Hasjem diefstal en fraude als reden heeft gegeven voor de Malboel – Zondvloed, terwijl de immoraliteit en de losbandigheid [vers 12] – waar de mensen ook zich schuldig aan maakten – niet genoemd worden in de pasoek.... |
|
|
|
|
Pad der Oprechten [Mesillat Yesharim] deel 8 |
|
|
Inleiding 8, hoofdstuk 9, 10 en 11 1e deel
De basisgevaren voor bereidwilligheid [hazriezoet] zijn de volgende punten. Luiheid “ Dit is de weg van de Tora: je zal brood en zout eten, je zal afgemeten water drinken, je zal slapen op de grond en je zal een leven van lijden leiden én je zal werken voor de Tora. Als je dat doet, 'ben je gelukkig en het is goed voor je' [ Tehilliem 128:2] . 'Je bent gelukkig' in deze... |
|
|
|
|
|
|