Ajin Hara' - het Boze Oog |
|
 |
De Chamsa wordt door sommigen dikwijls als bescherming tegen de Ajin Hara' gebruikt.
Waar komt Ajin Hara' - het Boze Oog - vandaan? Bestaat het echt? Ajin Hara' is niet alleen een mythische concept, maar heeft ook een rationele uitleg. Wanneer een persoon in weelde baadt, dan zullen bezittingen het centrale punt in iemands leven worden, maar ook een object van afgunst. Dit kan haat tussen de "rijken" en de "armen" veroorzaken. Ajin Hara' leidt ook tot vandalisme, diefstal en... |
|
|
|
|
Kennis van G'ds Plan |
|
 |
1. Het fundamenteel concept van deze beria, schepping 1.1 Adam Kadmon 1.2 Wij bestaan niet! 1.3 Geschiedenis van de scheiding tussen Jood en niet-Jood 1.4 G'ds Plan in een notendop 2. G'ds Eenheid 2.1 De openbaring van G'ds Eenheid is het centrale element van de gehele beria 2.2 Definitie van G'ds Eenheid en Zijn onthulling van Eenheid vereist tijdelijke kwaad 2.3 Het ultieme openbaring van Hasjem's Eenheid vereist de vernietiging van het kwaad... |
|
|
|
|
De Jetser Hara: de kwade neiging |
|
 |
De nefesj – de dierlijke ziel van de mens – is de 'ego' van de mens. De ego heeft een goede en een slechte kant. Deze zijn respectievelijk de jetser hatov en de jetser hara'. Hasjem heeft twee engelen geschapen. 1. De engel die naar het welzijn van de persoon streeft en hem helpt het goede te doen. Later, op de dag des Oordeels, zal hij zijn advocaat zijn. Dit is de spirituele jetser hatov. 2. De engel die naar iemands ondergang streeft. Hij ontleent zijn kracht uit... |
|
|
|
|
Satan en Samael |
|
 |
Satan is volgens de meeste stromingen binnen het Jodendom slechts de naam van een engel die door G'd toegewezen taak is om mensen te verleiden tot zonde. Een voorbeeld vinden we in de Tora: Nu ontbrandt de toorn van G'd omdat hij meegaat, en posteert zich een engel van Hasjem op de weg als de satan, tegenstrever voor hem, terwijl hij voortrijdt op zijn ezelin, met twee van zijn jongens bij zich ( Bamidbar/Numeri 22:22 ).
De Bijbel spreekt ook niet over satan als een naam, maar als een... |
|
|
|
|
De vier poorten volgens de Lubavitcher Rebbe |
|
 |
Poorten van Jeroesjalajiem
Je bent als een stad. Je hebt vier magische poorten:
de poort van het zien,
de poort van het luisteren,
de poort van verbeelding en
de poort van spreken.
Het zijn magische poorten, omdat de Oneindige G'd niet in een concept past, maar Hij kiest er voor om netjes gekleed in de wijsheid van de Tora en wel jouw stad binnen te gaan middels deze poorten.
Dit is de reden waarom de wereld deze poorten wilt bestormen. Zij wilt dat je lelijkheid... |
|
|
|
|
De Poorten van Tesjoeva |
|
 |
INTRODUCTIE Met alles wat wij denken, zeggen en doen heeft invloed op ons eigen leven, op de levens van anderen, maar ook op de hogere werelden . Door iemands slechte daden, woorden en gedachten kun je onmetelijke schade in zowel deze lagere wereld als in de hogere wereld veroorzaken.
Het idee dat al onze daden een impact hebben op de hogere wereld wordt gerefereerd aan Tehiliem 33:15. Daarin staat dat Hasjem alle harten heeft geformeerd en ieders daden begrijpt. Reb Chaim van... |
|
|
|
|
Bechirah, de vrije wil |
|
 |
Aan het einde van de Schepping, op de zesde dag, zegt de Tora dat alles tov meod - zeer goed -was. De Midrash leert dat tov - goed -voor de jetser hatov [de goede neiging] staat en dat tov meod voorde jetser hara' - de slechte neiging – staat.
Hasjem heeft twee engelen geschapen. De ene engel zorgt voor jouw welzijn. Hij wijst je de goede kant op en hij zal ten gunste van jou op het Dag van het Oordeel spreken. Hij is de spirituele jetser hatov, de goed neiging. De andere engel... |
|
|
|
|
Een Joodse visie op persoonlijkheid |
|
 |
Wat is een mens? Volgens het Jodendom is de mens een combinatie van lichaam en ziel. In drie opzichten lijkt de mens op een engel en in drie opzichten gelijkt de mens op een dier. Een mens lijkt op een engel omdat hij spreekt, denkt en rechtop loopt. En hij lijkt op een dier omdat hij eet/drinkt, uitscheidt en zich voortplant als een dier.
Een belangrijk onderdeel van de identiteit van alle mensen wordt gevormd door de constante strijd tussen het hogere en het lagere, dierlijke mensaspect... |
|
|
|
|
De boom van kennis van goed en kwaad |
|
 |
Genesis 2:15: “En G’d gebood de mens als volgt: Van alle bomen in deze tuin kunt u vrijelijk eten; van de Boom van Kennis van Goed en Kwaad zult u echter niet eten. Want op het moment dat u daarvan eet, zult u de dood sterven”. Geen appelboom De identiteit van de Boom van Kennis blijft onduidelijk. Het was in ieder geval geen appelboom. Vier meningen vinden wij in de Talmoed. Volgens de eerste mening was het een vijgenboom, omdat na de zondeval de mens bedekt werd met... |
|
|
|
|
Pad der Oprechten [Mesillat Yesharim] deel 9 |
|
 |
Inleiding 9, hoofdstuk 11, 2e deel
Misleiden, liegen, bedriegen, stelen... In Tsfanja/Sef. 3 leren we dat het Joodse volk in de tijd van de Mosjiach rein [ hanqijoet ] zijn. Maar zover is de wereld nog niet. Ondertussen kun je wel rein zijn door jouw vorig leven. Dat zie je vaak bij kinderen die heel erg eerlijk zijn en nooit zouden stelen. Stelen en liegen gaan namelijk samen. Sommige mensen liegen zo erg, dat het hun 2e natuur is, waardoor... |
|
|
|
|
pagina 1 / 4 |
1 | 2 | 3 | 4 » |
|
|