Ajin Hara' - het Boze Oog |
|
|
De Chamsa wordt door sommigen dikwijls als bescherming tegen de Ajin Hara' gebruikt.
Waar komt Ajin Hara' - het Boze Oog - vandaan? Bestaat het echt? Ajin Hara' is niet alleen een mythische concept, maar heeft ook een rationele uitleg. Wanneer een persoon in weelde baadt, dan zullen bezittingen het centrale punt in iemands leven worden, maar ook een object van afgunst. Dit kan haat tussen de "rijken" en de "armen" veroorzaken. Ajin Hara' leidt ook tot vandalisme, diefstal en... |
|
|
|
|
Antidote tegen lasjon hara [roddel] en arrogantie |
|
|
In Sjmot 28:31-3 3 wordt de fabricage van de me'il techelet – mantel van de Efod - dat gedragen werd door de Kohen Hagadol, beschreven. Alle kledingstukken van de Kohen Hagadol werden te gemaakt voor tikkoen [correctie/herstel] voor verschillende zonden. De mantel van de efod werd gemaakt voor lasjon hara [kwaadspreken] en arrogantie [ram]. Het was een hemels blauwe mantel waar 72 gouden belletjes met 7 granaatappeljes aan hingen. De blauwe kleur is een verwijzing naar de blauw... |
|
|
|
|
Bechirah, de vrije wil |
|
|
Aan het einde van de Schepping, op de zesde dag, zegt de Tora dat alles tov meod - zeer goed -was. De Midrash leert dat tov - goed -voor de jetser hatov [de goede neiging] staat en dat tov meod voorde jetser hara' - de slechte neiging – staat.
Hasjem heeft twee engelen geschapen. De ene engel zorgt voor jouw welzijn. Hij wijst je de goede kant op en hij zal ten gunste van jou op het Dag van het Oordeel spreken. Hij is de spirituele jetser hatov, de goed neiging. De andere engel... |
|
|
|
|
De boom van kennis van goed en kwaad |
|
|
Genesis 2:15: “En G’d gebood de mens als volgt: Van alle bomen in deze tuin kunt u vrijelijk eten; van de Boom van Kennis van Goed en Kwaad zult u echter niet eten. Want op het moment dat u daarvan eet, zult u de dood sterven”. Geen appelboom De identiteit van de Boom van Kennis blijft onduidelijk. Het was in ieder geval geen appelboom. Vier meningen vinden wij in de Talmoed. Volgens de eerste mening was het een vijgenboom, omdat na de zondeval de mens bedekt werd met... |
|
|
|
|
De donkere en de lichte zijde van sneeuw |
|
|
Chizkija zei: "er zijn 12 maanden van oordeel voor de goddelozen in de Gehinnom. 6 maanden in de hitte en de andere 6 maanden in de kou. G'd plaatst ze eerst in de hitte en zet ze dan in de sneeuw" [ Midrasj Tanchuma - Ra'eh 13 ].
Sommige auto's in Israël staan uren vast in de sneeuw, terwijl het Israëlische leger [IDF] mensen helpt bij het bevrijden van gestrande automobilisten waarvan sommigen 10 uur vastzaten in de bergen rond Jeruzalem. Samen met de politie, heeft het leger... |
|
|
|
|
De Jetser Hara: de kwade neiging |
|
|
De nefesj – de dierlijke ziel van de mens – is de 'ego' van de mens. De ego heeft een goede en een slechte kant. Deze zijn respectievelijk de jetser hatov en de jetser hara'. Hasjem heeft twee engelen geschapen. 1. De engel die naar het welzijn van de persoon streeft en hem helpt het goede te doen. Later, op de dag des Oordeels, zal hij zijn advocaat zijn. Dit is de spirituele jetser hatov. 2. De engel die naar iemands ondergang streeft. Hij ontleent zijn kracht uit... |
|
|
|
|
De opgang en ondergang van de engelen |
|
|
"Ja'aqov had een droom: een ladder dat stond op de grond en zijn top reikte naar de hemel en de engelen van G'd klommen op en neer" [ Bereesjiet 28:1 ].
Wat is de betekenis van deze hemelse ladder? De ladder dat op de grond stond liet Ja'aqov zien dat we de fysieke wereld als een ladder moeten gebruiken om onszelf te verheffen door het dienen van G'd. Door onze dienst van G'd helpen we al het bestaan om haar uiteindelijke bestemming te vervullen. De engelen die op en neer gaan, geven het... |
|
|
|
|
De Poorten van Tesjoeva |
|
|
INTRODUCTIE Met alles wat wij denken, zeggen en doen heeft invloed op ons eigen leven, op de levens van anderen, maar ook op de hogere werelden . Door iemands slechte daden, woorden en gedachten kun je onmetelijke schade in zowel deze lagere wereld als in de hogere wereld veroorzaken.
Het idee dat al onze daden een impact hebben op de hogere wereld wordt gerefereerd aan Tehiliem 33:15. Daarin staat dat Hasjem alle harten heeft geformeerd en ieders daden begrijpt. Reb Chaim van... |
|
|
|
|
De Tora is een antidote voor de jetser hara |
|
|
En [Ja'aqov] keek en zie – een bron in het veld! En zie! Drie kudden schapen lagen daarnaast, omdat zij van die bron de kudden water geven. En de steen over de mond van de bron was groot... wanneer alle kudden daarheen hadden verzameld, rolden zij de steen van de mond van de bron... dan deden zij de steen terug op zijn plaats op de mond van de bron” [ Bereesjiet/Gen. 29:2-3 ].
Waarom was Ja'aqov in staat deze grote steen van de bron te tillen zonder hulp van andere... |
|
|
|
|
De vier poorten volgens de Lubavitcher Rebbe |
|
|
Poorten van Jeroesjalajiem
Je bent als een stad. Je hebt vier magische poorten:
de poort van het zien,
de poort van het luisteren,
de poort van verbeelding en
de poort van spreken.
Het zijn magische poorten, omdat de Oneindige G'd niet in een concept past, maar Hij kiest er voor om netjes gekleed in de wijsheid van de Tora en wel jouw stad binnen te gaan middels deze poorten.
Dit is de reden waarom de wereld deze poorten wilt bestormen. Zij wilt dat je lelijkheid... |
|
|
|
|
pagina 1 / 4 |
1 | 2 | 3 | 4 » |
|
|