Kennis van G'ds Plan |
|
|
1. Het fundamenteel concept van deze beria, schepping 1.1 Adam Kadmon 1.2 Wij bestaan niet! 1.3 Geschiedenis van de scheiding tussen Jood en niet-Jood 1.4 G'ds Plan in een notendop 2. G'ds Eenheid 2.1 De openbaring van G'ds Eenheid is het centrale element van de gehele beria 2.2 Definitie van G'ds Eenheid en Zijn onthulling van Eenheid vereist tijdelijke kwaad 2.3 Het ultieme openbaring van Hasjem's Eenheid vereist de vernietiging van het kwaad... |
|
|
|
|
De Jetser Hara: de kwade neiging |
|
|
De nefesj – de dierlijke ziel van de mens – is de 'ego' van de mens. De ego heeft een goede en een slechte kant. Deze zijn respectievelijk de jetser hatov en de jetser hara'. Hasjem heeft twee engelen geschapen. 1. De engel die naar het welzijn van de persoon streeft en hem helpt het goede te doen. Later, op de dag des Oordeels, zal hij zijn advocaat zijn. Dit is de spirituele jetser hatov. 2. De engel die naar iemands ondergang streeft. Hij ontleent zijn kracht uit... |
|
|
|
|
Opstanding der doden en de Toekomstige Wereld |
|
|
Afgelopen zomer – toen was het nog 5776 - kopte Jodendom-online met de headline het volgende nieuwsbericht in:
“ Motse Sjabbes twee weken geleden heeft Rabbi Shalom Berger, de Mishkoltzer Rebbe een bezoek gebracht bij * Maran Posek Hador Hagaon Harav Chaim Kanievsky sjlita, de belangrijkste Gadol Hador anno 5776/2016. Rav Berger kwam Reb Chaim een exemplaar van zijn boek over het gedeelte van de Talmoed hoe je met de Sjabbat om moet gaan als kado brengen.
Deze twee... |
|
|
|
|
Geloof en vertrouwen zijn in deze tijd de sleutel |
|
|
"Een rechtvaardig persoon zal leven door zijn emoenah [geloof] " [ Chavaqoeq/Hab. 2:14 ]. Wanneer je dus de woorden van de profeten en Geleerden ter harte neemt, zal je weten dat dit dus de tijd is van ikvesa d'mosjiach , de voetstappen van de Mosjiach . Dit is het eindstadium van de ballingschap met de signalen en tekenen van de komst van de Mosjiach. Wij mogen ons berusten in het feit dat wij niet bang of verbijsterd hoeven te zijn nu de gebeurtenissen zich langzamerhand aan het... |
|
|
|
|
Bechirah, de vrije wil |
|
|
Aan het einde van de Schepping, op de zesde dag, zegt de Tora dat alles tov meod - zeer goed -was. De Midrash leert dat tov - goed -voor de jetser hatov [de goede neiging] staat en dat tov meod voorde jetser hara' - de slechte neiging – staat.
Hasjem heeft twee engelen geschapen. De ene engel zorgt voor jouw welzijn. Hij wijst je de goede kant op en hij zal ten gunste van jou op het Dag van het Oordeel spreken. Hij is de spirituele jetser hatov, de goed neiging. De andere engel... |
|
|
|
|
Rosj Hasjana volgens de hasjkove van de RaMCHaL |
|
|
Foto credits: Ohama Symphony
De gewichtigheid van het blazen op de sjofar op Rosj Hasjana is gerelateerd aan het feit dat op deze dag alle schepsels door Hasjem worden geoordeeld. Op Rosj Hasjana vernieuwt Hasjem heel de schepping als deel van de nieuwe cyclus, namelijk een nieuw jaar. Hemelse Betej Diniem worden opgezet en alle schepsels worden voor het gerecht gebracht. Dit gaat volgens het systeem van het hoogste Recht. De concepten van het Recht, zowel het... |
|
|
|
|
Kiriat Sjema al Mittah [nachtgebed] |
|
|
Afbeelding: Mothers Always Write
Rav Yitzchak: “Wanneer men de Sjema voor het slapen gaan reciteert, worden demonen van hem weggehouden” [ Berachot 5a ].
We weten hoe grote awerah – zonde – stelen is. Hoe vaak gebeurt het niet dat je zo goed mogelijk wilt leven, zoveel mogelijk chesed wilt doen, Sjomer Sjabbat bent, etc maar ondertussen gaat niets zoals jij dat wilt. Vaak komt dit omdat je achterdeur 'van je dure woning' open hebt laten staan... |
|
|
|
|
Empathie |
|
|
Afbeelding: Formidable complicité entre des enfants et des animaux
Berachot 12b leren wij dat Rabbah bar Chinana de Oude in de naam van Rav zei: "Een ieder die de kans heeft Hasjem te smeken ten gunste van zijn naaste en Hasjem niet smeekt [voor zijn naaste], wordt een zondaar genoemd. Want Sjmo'el Hanavi zei tegen het volk van Israël: "en - ook - het zij verre van mij dat ik tegen Hasjem zou zondigen door op te onthouden om voor jullie te bidden”’ [... |
|
|
|
|
Matsah: het brood van de vrijheid |
|
|
De Tora noemt de matsah 'lechem 'oni' . Lechem 'oni is brood van armoede of brood van leed [ Dwariem/Deut. 16:3 ]. Er wordt geleerd dat onze voorouders door de Egyptische slavendrijvers matsah als voedsel kregen. Wanneer dit het geval is, waarom wordt matsah gebruikt als een symbool voor onze bevrijding uit Mitsrajiem en vrijheid vanuit de slavernij?
De Maharal van Praag legt uit dat armoede het fundament is van vrijheid! Verlossing en het verkrijgen van... |
|
|
|
|
Arrogantie Vs. nederigheid |
|
|
Arrogantie is een middah – eigenschap – die bijna iedereen in zekere mate bezit. Het is een middah waar we niet trots op moeten zijn. In tegendeel. “ Met betrekking tot een persoon die hooghartigheid van geest is, zegt Hasjem: 'Ik en hij kunnen niet samen in de wereld leven!'” [ Sotah 5a ]. In Michtav MeEliyahu vraagt Rav Dessler zich af: “ Hoe kan het zijn dat Hasjem niet in staat is om te wonen met een arrogant persoon? Hasjem... |
|
|
|
|
|
|