Jaloezie heeft zijn goede en slechte kanten |
|
|
Aan het einde van de parsja Naso lezen wij over de offers van de vorsten, de Nesi’iem . De parsja Beha’alotecha opent vervolgens met de Menora, de gouden luchter, die in het Heilige stond. Rasji (1040-1105) brengt een Midrasj, waarin gevraagd wordt waarom de afdeling over de Menora volgt op de offers van de vorsten? Aharon voelde zich minderwaardig Het antwoord luidt, dat Aharon de Hogepriester zich minderwaardig voelde tegenover de nesi’iem, omdat zij offers... |
|
|
|
|
Blijf een positief mens en geef goedheid |
|
|
EEN TERUGBLIK: NAMIJMEREN OVER DE AFGELOPEN FEESTDAGEN EN DE GROTE CATASTROFE DIE ONS DE AFGELOPEN DAGEN GETROFFEN HEEFT Met wat een barbaarse oorlog worden we weer geconfronteerd. Wat een vreselijke gebeurtenissen, die ons heilige land overspoelen. Ik ben totaal geschokt en depressief over zo een beestachtige overval op mijn land. Het zijn mijn familieleden en mijn vrienden, die weer moeten opstaan om zichzelf tegen een groep volledige fanatiekelingen te verdedigen die maar een doel in... |
|
|
|
|
Jaloezie heeft zijn goede en slechte kanten |
|
|
Aan het einde van de parsja van Naso lezen wij over de offers van de vorsten, de nesi’iem. De parsja van deze week Beha’alotecha opent met de Menora, de gouden luchter, die in het Heilige stond. Rasji (1040-1105) brengt een Midrasj, waarin gevraagd wordt waarom de afdeling over de Menora volgt op de offers van de vorsten? Aharon voelde zich minderwaardig Het antwoord luidt, dat Aharon de Hogepriester zich minderwaardig voelde tegenover de nesi’iem, omdat zij... |
|
|
|
|
De frustratie agressie-hypothese bij farao |
|
|
Achtergronden Er was een nieuwe koning over Egypte opgestaan. Hij zei tegen zijn volk: “ Kijk, de Bnee Jisra’eel, de Joden, die worden ons te veel en te machtig. Laten we verstandig zijn. Laten we ervoor zorgen dat de Bnee Jisra’eel niet nog meer worden. Wanneer er oorlog zal komen, dan zullen zij zich bij onze vijanden voegen, ons bestrijden en wegtrekken uit het land. De Egyptenaren waren bang voor oorlog omdat alle deviezen en gelden van de omringende landen naar... |
|
|
|
|
Bezigheidstherapie bij depressie. Wat zegt de Torah? |
|
|
Bezigheidstherapie is een bezigheid die op zich weinig nut heeft, maar het uitvoeren van de bezigheid zou wel een heilzame werking hebben op de beoefenaar van de bezigheid [ bron ]. Bezigheidstherapie kan binnen de psychiatrische zorg een speerpunt in behandeling zijn voor patiënten met een aandoening van depressieve aard. Op Wikipedia kunnen we bijvoorbeeld lezen dat Vincent van Gogh in 1889 in een psychiatrisch ziekenhuis in Saint-Rémy-de-Provence al behandeld werd met... |
|
|
|
|
Tesjoeva doen voordat de Great Reset plaatsvindt |
|
|
“Geen complottheorie is zo hardnekkig als die over de Great Reset . Al anderhalf jaar bijten complotdenkers zich vast in de gedachte dat de 'mondiale elite' corona aangrijpt om de democratie de nek om te draaien, een radicaal linkse agenda door te voeren en kritische burgers monddood te maken.” Bron Sinds 9-11 in 2001 kan niemand er meer omheen dat de wereld zoals wij het gekend hebben aan het veranderen is. Het tweede moment na deze ramp waarmee we met onze neuzen op de... |
|
|
|
|
Symboliek en richtlijnen van de loelavbundel |
|
|
De arba’a miniem de vier soorten planten en de citrusvrucht, die wij op Soekot (Loofhuttenfeest) schudden, bestaan uit de Loelav – een palmtak; de twee Aravot – beekwilgtakjes, de drie Hadassiem – myrthetakjes en de Etrog – een citrusvrucht. Deze botanische vier soorten symboliseren de eenheid van het Joodse volk. Maar wat heeft dit te maken met Soekot, met Tisjrie, de maand van de grote feesten als Rosj hasjana en Jom Kippoer? Om de eenheid van de... |
|
|
|
|
Onze opdracht vervullen op deze aarde |
|
|
HaSjeem schiep de wereld en gaf de mens opdracht de wereld te veroveren. Het veroveren en beheersen van de aarde kan gezien en begrepen worden als een fysieke opdracht maar voor ons is het een puur mentale, kedushedikke (heilige) opdracht. De Tora is geen handboek van 'hoe kunnen we deze wereld fysiek onderwerpen' maar een handboek, een richtlijn voor 'hoe kunnen we ervoor zorgen, dat deze wereld wordt ingericht met Kedoesja, G’ds Aanwezigheid? Hoe kunnen we de Malchoet Sjamajiem... |
|
|
|
|
Zet uw zinnen niet op de vrouw of het huis van uw naaste |
|
|
“En u zult niet begeren de vrouw van uw naaste. U zult uw zinnen niet zetten op het huis van uw naaste, noch op zijn akker, noch op zijn dienaar, noch op zijn dienares, noch op zijn rund, noch op zijn ezel, noch op iets wat van uw naaste is ” ( Dwariem/Deut. 5:21 ). Hoe kan de Tora ons emoties opleggen? Jaloezie is een bijna niet te beheersen emotie. De Tora schrijft veel positieve emoties voor maar verbiedt de negatieve. Het gebieden van gevoelens zien we bijvoorbeeld in... |
|
|
|
|
Maimonides overpromiscue gedrag tegenwoordig wat zijn onze grootste uitdagingen? |
|
|
Het Jodendom is er niet op uit om het leven moeilijk en lastig te maken. Strenge regels zorgen ervoor dat mensen – man of vrouw – niet in een moeilijk parket raken waardoor er zeer onaangename situaties ontstaan waardoor ook veel onschuldige slachtoffers vallen. Wij werden in het verleden nogal eens uitgelachen over onze – in de ogen van vele verlichte geesten – strenge regels op het gebied van tseniut – ingetogenheid en zedelijkheid. Inmiddels is de wereld... |
|
|
|
|
|
|