Tsietsiet – Koop er Eén, Krijg er 613 |
|
|
“Als je de tsietsiet ziet, zal je al de mitswes [geboden] van G´d herinneren, om ze na te leven ” [ Bamidbar/Num.15:39] . Rasji noemt bij deze vers dat de gematria [getalswaarde van Hebreeuwse letters] van het woord tsietsiet [schouwdraden] gelijk is aan 600 en met acht koorden van de tsietsiet plus vijf knopen bij elkaar is dat 613, wat overeenkomt met de 613 mitswes van de Torah. Maar waarom hebben we het kledingstuk nodig waaraan de tsietsiet vastzit?... |
|
|
|
|
Het Licht van Mijn Leven |
|
|
“Naar de mond van G'd verbleven zij in het kamp, en naar de mond van G'd reisden zij” [ Bamidbar/Num. 9:23 ]. Het Joodse Volk wist van tevoren nooit hoe lang ze zouden verblijven in het kamp in de wildernis. Het kon voor een dag of zelfs voor jaren zijn. Niettemin zette wij de Misjkan [de Tabernakel] op in ieder kamp, daarmee G'd’s instructies volgend om de Misjkan altijd te laten functioneren. Wat is het doel van de Torah die ons aloude geschiedenis lijkt uit te... |
|
|
|
|
Waarom is de Eindtijd 25 jaar geleden begonnen? |
|
|
Het volgende rekensommetje is van de Geleerden uit de oudheid.
Hoe lang duurt Sjabbat? Eén uur voor zonsondergang van de 7e dag en tot na zonsondergang na de 7e dag. Dat is 25 uur. 1 dag heeft 24 uur en eindigt na zonsondergang. Dus Sjabbat duurt 1 uur IN de 6e dag en de de hele 7e dag+ 1 uur. Dus 1/24e deel van een dag langer duurt de Sjabbat tov de gewone dagen.
Dan gaan we naar de Messiaanse tijd. Die begint op de 7000e jaar. De Messiaanse tijd is dé Sjabbat... |
|
|
|
|
Interpreteren van dromen |
|
|
“Ribbono sjel 'olam anie sjelach wachalomotai sjelach chalom chalamtie we'ejnie jodea' mah hoe'... Meester van de wereld, ik ben van Jou en mijn dromen zijn van Jouw. Ik heb een droom gedroomd waarvan ik de betekenis niet weet...” Maharsha [ Chidushei Aggadot, Berachot 55b ] legt uit dat het oog zowel positieve als negatieve invloed op situaties kan uitoefenen. We noemen dit de ajin tov – het goede oog – en de ajin ra' - het slechte oog. Maar ook de kracht van de... |
|
|
|
|
Verband tussen Soekkot en de Noachieden volgens de Lubervitcher Rebbe |
|
|
De Lubervitcher Rebbe leert ons dat het feest van Soekkot gerelateerd is aan de heidense volken. Zo leert de Misdrasj dat tijdens Soekkot 70 stieren werden aangeboden aan de Heilige Tempel om geofferd te worden voor de 70 naties om hen tegen onheil te beschermen.
Inachtneming van de Noachitische wetten beschermt de heidenen Voorts worden de 70 naties beschermd door het houden en het bestuderen van de Noachitische Wetten . Daarbij is het feit dat de wereldvrede afhangt hoe de niet-Joodse... |
|
|
|
|
Autisme en het Jodendom |
|
|
De Lubavitcher Rebbe zei over autisme: “Begaafde zielen komen in deze wereld en schitteren. Allen die hen omringen, baden in hun licht en schoonheid. En als zij weg zijn, wordt hun licht gemist.
Zielen met een uitdaging komen binnen, struikelen en vallen. Zij krabbelen zelf weer op en vallen weer. Uiteindelijk klimmen zij naar een hoger niveau waar meer struikelblokken op hen wachten. Hun prestaties blijven onopgemerkt, hoewel hun struikelblok voor iedereen duidelijk is.... |
|
|
|
|
Toe Bisjwat: De mens is gelijk een boom in het veld |
|
|
Amandelbomen Op 11 Sjewat, zo’n 35 jaar geleden, reed ik met mijn voorganger Opperrabbijn Berlinger zl. naar Wassenaar. Opperrabbijn Berlinger vroeg mij of ik nog specifieke activiteiten had ontplooid op 10 Sjewat. Joed Sjewat was zijn verjaardag, maar het was ook de Jaartijd (sterfdag) van de vorige Lubavitscher Rebbe, Joseph Jitschak Schneerson. De Lubavitscher Chassidiem, waartoe ik mijzelf reken, hebben de gewoonte om t.g.v. die jaartijd te farbrengen. Ik voelde mij ongemakkelijk... |
|
|
|
|
Wat is Chanoeka? |
|
|
Gebaseerd op een gesprek van de Lubaviticher Rebbe, Rabbi Menachem M. Schneerson ZT"L In de Gemara de traktaat Shabbos staat de vraag: “Wat is Chanoeka? Chanoeka is een feest dat is ontstaan door een wonder. Toen de Hellenisten de Tempel binnen kwamen vervuilde zij al het olie. Toen de Koninklijke familie van Hasmonnean de macht veroverde over de Hellenisten, vond de familie een klein beetje pure olie genoeg om de menora één dag te laten branden. Er gebeurde een wonder... |
|
|
|
|
Geschiedenis van het [modern] Chassidisme |
|
|
Het [modern] Chassidisme begon in de eerste helft van de 18e eeuw in de Oekraïne. Het woordje Chassidiem komt van chassidoet dat vroomheid betekent. De stichter is Israel ben Eliezer, ook wel bekent als de ‘Baal Sjem Tov’ – ‘Meester van de Goede Naam’ – of kortaf de Besjt. Op 36-jarige leeftijd kreeg de Baal Sjem Tov een goddelijke roeping. Tegen zijn veertigste jaar was hij zo beroemd dat Joden vanuit heel Oekraïne en omliggende landen naar... |
|
|
|
|
Sjabbat Chazon volgens de Lubavitcher Rebbe |
|
|
De Sjabbat voorgaande op Tisja B'Av [Negende Av], heet Sjabbat Chazon. Sjabbat Chazon betekent "Sjabbat van de Visioen" waar de Haftara begint met de woorden "Chazon Jesjajahoe" oftewel "de Visioen van Jesjajahoe". Deze visie heeft betrekking tot de vernietiging van de Heilige Tempel.
De legendarische Chassidische meester Rabbi Levi Jitschak van Berditchev zei dat op deze speciale Sjabbat aan onze 'mazal', de deel van de Joodse ziel die basjamajiem [in de 'hemel'] is, de derde Heilige... |
|
|
|
|
|
|