Tijd: verleden en toekomst |
|
 |
Filosofen worstelen met het begrip Tijd vanaf het begin van de menselijke beschaving. Hedendaagse Natuurkundigen hebben [wat] tijd [is] uitgeroepen tot probleem nummer één in de theoretische natuurkunde. Tijd is een natuurkundige grootheid waardoor gebeurtenissen geordend worden in die zin: deze gebeurtenis heeft voor of na de andere gebeurtenis plaatsgevonden. Met begrip tijd kan een moment, tijdstip of tijdsduur worden geduid. Tijd wordt gemeten middels een klok. De... |
|
|
|
|
De hond die erop staat Kiddoesj en Havdala te horen |
|
 |
Model: Star Aquarius Black'n Gold Thunder AKA Shiloh, Hollandse herder Er woont een hond in Afula (een stadje in het noorden van Israël) die naar alle gebeden op Sjabbat komt en erop staat Kiddoesj en Havdalah te horen. Deze hond houdt zich ook aan de regels om geen vlees en vis tegelijkertijd te eten. De mensen raakten bezorgd dat dit een hond is met een ziel die wacht om geholpen te worden. Het is een fascinerend en zeldzaam verhaal, dat voor het eerst werd beschreven in het... |
|
|
|
|
Op de dag dat de Tempel verwoest werd, werd de Masjiach geboren |
|
 |
De drie weken van treur tussen 17 Tammoez en 9 Av (6 juli tot en met 27 juli) Na de verwoesting van de tweede Tempel in Jeruzalem begon de grote ballingschap van Rome, die 2000 jaar zou duren. Inmiddels is bijna de helft van alle joden weer terug in Israël en zijn wij beland in een zee van vijanden. Deze nieuwe ballingschap in het Midden-Oosten noemen we het galoet van Jisjma’eel. Deze begon al lang voor 1948 en duurt voort tot op de dag van vandaag met allerlei aanslagen op... |
|
|
|
|
Jaloezie heeft zijn goede en slechte kanten |
|
 |
Aan het einde van de parsja van Naso lezen wij over de offers van de vorsten, de nesi’iem. De parsja van deze week Beha’alotecha opent met de Menora, de gouden luchter, die in het Heilige stond. Rasji (1040-1105) brengt een Midrasj, waarin gevraagd wordt waarom de afdeling over de Menora volgt op de offers van de vorsten? Aharon voelde zich minderwaardig Het antwoord luidt, dat Aharon de Hogepriester zich minderwaardig voelde tegenover de nesi’iem, omdat zij... |
|
|
|
|
TOE Bisjwat, het Nieuwjaarsfeest van de bomen en de continue klimaattop |
|
 |
Afbeelding: Moshe Chaim ROSJ HASJANA la'ilanot - het Nieuwjaarsfeest van de bomen is geen milieufeest maar benadrukt wel het belang van een goed milieu en richt onze aandacht op onze omgeving. Het Jodendom biedt een duidelijk perspectief op de begrippen tijd en geschiedenis. De schepping vormt het absolute begin, de wetgeving op de Sinaï de as en het Messiaanse tijdperk is het eindpunt, waarna de wereld weer ‘oplost’ in G’d. Deze momenten worden botanisch... |
|
|
|
|
We verkwanselen onze joodse erfenis voor een paar euro’s meer |
|
 |
Bij de uittocht staat ( Sjemot/Ex. 13:17-18 ): “ Toen de farao het volk had laten gaan, is het gebeurd dat G’d hen niet leidde langs de weg door het land van de Filistijnen, hoewel dat korter was. Want G’d zei: Anders zal het het volk berouwen bij het zien van oorlog en wil het naar Egypte terugkeren. Daarom leidde G’d het volk om, langs de weg door de woestijn naar de Schelfzee. In slagorde trokken de Israëlieten uit het land Egypte”.... |
|
|
|
|
Dromen zijn geen bedrog |
|
 |
Kennen wij waarde toe aan dromen? De Talmoed vertelt, dat er in Jeruzalem vierentwintig droomuitleggers waren en geeft in details de uitleg van verschillende dromen aan. De droom in de Tora was het medium bij uitstek voor profetie. Hoewel ook tegenwoordig nog vele mensen dromen over zaken, die zij via normale zintuiglijke waarneming niet zouden kunnen weten, en die later waar blijken te zijn, is de inhoud van onze meeste dromen alledaags. Dromen over dagresten Maimonides... |
|
|
|
|
Ruben werd gepasseerd bij het eerstgeboorterecht. De dubbele portie ging naar Joseef |
|
 |
Ruben werd gepasseerd bij het eerstgeboorterecht. De dubbele portie ging naar Joseef Het tweede boek van de Tora begint met namen. Mensen en persoonlijkheden staan centraal in de joodse geschiedenis ( Ex. 1:1-6 ): “Dit nu zijn de namen van de zonen van Israël, die met Ja’akov naar Egypte waren gekomen. Ieder kwam er met zijn gezin: Ruben, Sjimon, Levi en Jehoeda; Jissachar, Zebulon en Benjamin; Dan, Naftali, Gad en Asjeer. Alle zielen die van Ja’akov afstamden, waren... |
|
|
|
|
De frustratie agressie-hypothese bij farao |
|
 |
Achtergronden Er was een nieuwe koning over Egypte opgestaan. Hij zei tegen zijn volk: “ Kijk, de Bnee Jisra’eel, de Joden, die worden ons te veel en te machtig. Laten we verstandig zijn. Laten we ervoor zorgen dat de Bnee Jisra’eel niet nog meer worden. Wanneer er oorlog zal komen, dan zullen zij zich bij onze vijanden voegen, ons bestrijden en wegtrekken uit het land. De Egyptenaren waren bang voor oorlog omdat alle deviezen en gelden van de omringende landen naar... |
|
|
|
|
Bezigheidstherapie bij depressie. Wat zegt de Torah? |
|
 |
Bezigheidstherapie is een bezigheid die op zich weinig nut heeft, maar het uitvoeren van de bezigheid zou wel een heilzame werking hebben op de beoefenaar van de bezigheid [ bron ]. Bezigheidstherapie kan binnen de psychiatrische zorg een speerpunt in behandeling zijn voor patiënten met een aandoening van depressieve aard. Op Wikipedia kunnen we bijvoorbeeld lezen dat Vincent van Gogh in 1889 in een psychiatrisch ziekenhuis in Saint-Rémy-de-Provence al behandeld werd met... |
|
|
|
|
|
|