Publicisten / Redactie |
Genezing volgens de Baal Shem Tov |
|
Wanneer het lichaam ziek is, is de ziel ziek en kan niet op een behoorlijke wijze bidden, ook al is de ziel puur en zondeloos. Daarom moet je goed... |
|
Ware vroomheid |
|
“Nu, o Jisrael, wat verlangt Hasjem, jouw G’d, van jou naast ontzag voor Hasjem, jouw G’d, wandel in [volgens] al Zijn wegen,... |
|
|
|
|
|
|
Publicisten / Lea Reedijk-Sprenger |
Mijn bezoek aan Auschwitz |
|
20 januari 1942 :
In Berlijn vond onder voorzitterschap van Reinhard Heydrich, hoofd van het "Reichssicherheitshauptamt", de... |
|
De Poort naar de Hemel |
|
"Toen Jakob geëindigd had zijn zonen te gelasten [bevelen], trok hij zijn voeten in het bed; hij verscheidde en werd verzameld tot zijn Volk"... |
|
|
|
|
Sjavoe'ot: groet, enthousiasme en inspirerende gebruiken |
|
|
“Is er soms ooit zo iets groots gebeurd of is er ooit zo iets dergelijks gehoord? Heeft er ooit een ander volk de stem van G-d gehoord die midden uit het vuur sprak, zoals jullie die gehoord hebben en is in leven gebleven?” ( Deut. 4:32-33 ). Met de Tora-overdracht op de berg Sinai (3333 jaar geleden) ontstonden vele nieuwe ideeen. Rav J. Sacks Z"L vat het kort samen: · Voor het eerst ontstond een politiek lichaam: een natie van burgers onder leiding van G-d, met een... |
|
|
|
|
Bewegende standbeelden! |
|
|
Hoewel het pas over drie maanden Pesach is, maken we in de Tora reeds nu de voorbereidingen van Seideravond mee. Volgens de Tora stellen de kinderen ons de vragen. Ma ha’edot? Wat zijn de getuigenissen? Vraagt de chagam, wijze zoon in de Hagada van Seideravond.
Rabbi Jehoeda Halevi (12e eeuw) legt in zijn filosofische werk Koezari uit dat `choekiem’ geboden zijn die wij moeten accepteren ook al kunnen we de reden ervan niet begrijpen. Misjpatiem zijn begrijpelijke geboden, die... |
|
|
|
|
De Joodse houding t.o.v. de niet-Joden |
|
|
Hoe staan de Joden t.o.v. de gojiem ; de niet-Joden? Mogen zij met hen trouwen? Kunnen niet-Joden een plek krijgen in de Olam Ha-Ba (hiernamaals)? Hoe word je Jood?
Jodendom en andere religies Het Jodendom is van mening dat rechtvaardigen uit alle naties het recht op een plek in de komende wereld hebben (belangrijkste regel sinds het bestaan van de Talmoed). Dit staat in schril contrast met het Islamitisch geloof (je moet Allah als G´d aanvaren en als moslim leven wil je... |
|
|
|
|
Eenheid niet Uniformiteit |
|
|
(© Israel Images )
Tijdens de Openbaring op Har Sinaj, ‘antwoordde het hele volk met een stem: ‘wij zullen ieder woord dat Hasjem heeft gesproken doen" ( Sjmot/Ex. 24:3 ). Was deze eenmalige gebeurtenis, waarin iedere Jood in houding en gedachten identiek met de andere Jood was, een ideale situatie? Kan het niet zo zijn dat een Jood een variatie aan opties - dat voorbij de 613 mitswes waaraan iedere Jood moet houden - tot zijn beschikking heeft hoe hij een... |
|
|
|
|
Mosje en Aharon: bescheidenheid en leiderschap |
|
|
Mosje en Aharon staan centraal in de Tora als leiders. Laten we beginnen met Mosje. In Bemidbar/Numeri 12:3 staat: “De man Mozes was erg nederig, meer dan alle mensen, die op de oppervlakte van de aarde leefden”. Het winnen van “de prijs voor de nederigste mens op aarde” en aangesteld worden als leider over een volk zijn twee eerbewijzen, die normaliter niet hand in hand gaan. Toch krijgt Mosjé beide titels in de sidra van deze week.
Trots? Men zou... |
|
|
|
|
Wat te doen met je trots? Rosj Hasjana |
|
|
De Talmoed vertelt ons dat ieder mens die zijn trots laat gaan, die zal vergeven worden voor al zijn zonden. Zoals Rashi zt"l het uitlegt, dat als je iemand gelijk geeft - zelfs als hij ongelijk heeft - dan zal G'd je vergeven met alles waarmee jij ongelijk hebt gehad [Rosj Hasjana 17]. De Thora beschrijft dat Rosj Hasjana gevierd moet worden "B'echad lachodesj hasjewi'ie" letterlijk vertaald – op 1 van de zevende maand. De uitdrukking die gebruikt had moeten worden is het woord... |
|
|
|
|
Zonder helicopterview wordt zelfs de Tora misbruikt |
|
|
Iedereen is op zoek naar geluk. Niemand wil kelole (vloek). Iedereen wil beroche (zegen). Men reist stad en land af naar Rebbes en kabbalisten voor `beroches’ en succes in geestelijk of materieel opzicht. Maar de `beroche’ ligt binnen handbereik: “ Als jullie in Mijn bepalingen wandelen, jullie zich aan Mijn geboden houden zult, dan geef Ik jullie regen” ( 26:3-4 ). Wat is dat wandelen in de Tora? De aardse zegen verdienen we niet zo maar. We moeten er veel... |
|
|
|
|
"Tora im Derech Eret" - De aarde tot woonplaats G'ds wijden |
|
|
In Misjpatiem werd ons het aardse, civiele deel van de Tora geopenbaard. De Tora wil de wereld heiligen en verheffen. Dat was de inhoud van het principe van “Tora im Derech Erets” – de aarde tot woonplaats G’ds wijden! Volgens deze uitleg van het “Tora im Derech Erets” beginsel kunnen we de Tora bezien als een instructieboek om op juiste wijze om te gaan met de wereld. Daarzonder kan ieder gebruik, dat we van de wereld maken, schadelijk zijn. Met de Tora... |
|
|
|
|
'Elke zoon moet je in de Nijl gooien, en elke dochter mag je laten leven...' |
|
|
'... lach iemand een nieuw leven toe!'
Het Pesachfeest herinnerd ons aan de bevrijding uit de slavernij van Egypte! Een van de grootste straf voor de Joden, was het bevel van Farao: "Elke zoon die wordt geboren moet je in de Nijl gooien, en elke dochter mag je laten leven." ( Sjemot/Exodus 1:22 ) Als je nu deze zin preciezer leest, zie je dat het een interessante zin is. Er had gewoon kunnen staan dat de jongetjes in de Nijl moesten worden gegooid, zonder te vermelden dat de meisjes... |
|
|
|
|
(on)Mogelijkheid liefdevol te geven |
|
|
Deze week staan de gaven aan het Misjkan (Heiligdom) centraal. Liefdevol geven is een vorm van levensheiliging, zeker als het doel verheven is. De wereld is niet perfect. G’d heeft de wereld opzettelijk onvolmaakt geschapen om de mens de ruimte te laten deze wereld te vervolmaken. Onze Chagamiem schroomden zich niet te verklaren dat wij door liefdadigheid G’ds partner worden in het Scheppingsplan. Als de wereld van begin af aan perfect zou zijn geweest, had de mens geen... |
|
|
|
|
|
|